Ingezonden persbericht


Minister laat zich erg leiden door PISA-resultaten

Utrecht, 7 december 2010. Nederland behoort niet meer tot de top 10 van onderwijslanden. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde PISA-onderzoek. Minister Van Bijsterveldt wil een actieplan Beter Presteren lanceren. Voorzitter Ton Duif van de Algemene Vereniging Schoolleiders: "De minister bezuinigt op onderwijs, maar legt wel de lat omhoog. We zijn er echt al mee bezig om de prestaties in het onderwijs te verbeteren. De minister moet even geduld hebben en de zaken niet rigoureus anders willen met deze PISA-resultaten."

Bij lezen, natuurwetenschappen en wiskunde behoren de Nederlandse leerlingen (tot 15 jaar) tot de subtop van de wereld. Bij natuurwetenschappen en wiskunde is sprake van een dalende trend ten opzichte van drie jaar geleden. (Het PISA-onderzoek vindt elke drie jaar plaats). De positie van het Nederlandse onderwijs is dus relatief verslechterd, terwijl het streven van het kabinet is tot de top 5 van kenniseconomieën te behoren. Reden voor Van Bijsterveldt om via een actieplan meer druk te gaan uitoefenen om beter te gaan presteren: meer nadruk op de kernvakken, een eindtoets voor het primair onderwijs en nog maar twee uitstroomprofielen (alfa en bèta) in het voortgezet onderwijs. Ton Duif: "Ze verengt de opdracht van de school. Bovendien investeert de minister niet enorm in personeel en moeten de lerarenopleidingen naar een hoger niveau."

De AVS vindt dat de minister te snel met nieuwe maatregelen komt. Ton Duif: "We hebben ingezet op professionalisering en de focus ligt op taal en rekenen. We hebben afspraken gemaakt over opbrengstgericht werken. Het duurt een aantal jaren voordat de verbeteringen zichtbaar worden en vertaald zijn in PISA-resultaten." De AVS-voorzitter wijst erop dat bepaalde problematiek van de kinderen blijft bestaan, of het onderwijs zich nu wel of niet op kernvakken concentreert. "De sociaal-emotionele problemen van vandaag zijn niet anders dan die van gisteren." Hij vindt dan ook dat de aandacht in het onderwijs daar even goed naar uit moet blijven gaan.

De AVS is niet tegen toetsen, maar als er een eindtoets komt in het primair onderwijs zullen andere vakken, die evenzo belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de kinderen, in het gedrang komen. Duif: "Die voorbeelden zien we in landen als Engeland en Amerika."