Ingezonden persbericht


Persbericht

Brand Momentum-onderzoek 2010 brengt huidige en toekomstige populariteit 200 merken in kaart

NEDERLANDSE CONSUMENT NEEMT HEFT IN EIGEN HAND

Amstelveen, 7 december 2010 - Euro RSCG Nederland presenteert vandaag de uitkomsten van het jaarlijkse Brand Momentum-onderzoek. Brand Momentum is dé barometer voor de huidige en toekomstige populariteit van 200 merken in Nederland. Het onderzoek wijst uit dat vooral merken die de macht bij de consument leggen het tij mee hebben. Met de trillingen van de kredietcrisis nog in de benen wil de consument zijn lot niet langer in handen leggen van de gevestigde orde.

Menselijke maat telt
Het vertrouwen in de gevestigde orde heeft een flinke knauw gehad. Consumenten zagen de kredietcrisis niet alleen als een financiële aangelegenheid, maar ook als het falen van dat establishment. Dit bleek al uit onderzoek van Euro RSCG naar de post-recessieconsument*. Inmiddels bekijkt de consument alles wat groot, corporate of institutioneel is met argusogen. Er zijn immers heel wat heilige huisjes gesneuveld. Van financiële en politieke instellingen tot zelfs kerkelijke instanties. In de resultaten van het Brand Momentum-onderzoek 2010, is dit patroon terug te zien. Merkcategorieën met een institutioneel karakter hebben het zwaar, evenals merken die zich te veel voorstaan op hun 'staat van dienst'. Voor iedere merkcategorie geldt: Arrogantie van het establishment wordt afgestraft. De menselijke maat is weer wat telt. Nu, en in de toekomst.

Sleutelinformatie voor marketeer
Brand Momentum is onderdeel van Euro RSCG's internationale Prosumer Pulse-onderzoek*). Het onderzoek zet de door consumenten gepercipieerde voortgang van een merk af tegen de wijze waarop zij de voortgang van concurrerende merken ervaren. De dynamische meting is te vergelijken met politieke opiniepeilingen. Merken worden gevolgd en geanalyseerd. De dynamiek is van belang omdat blijkt dat de huidige positie van een merk interessant is, maar dat een waargenomen beweging een veel grotere voorspellende waarde heeft.

Behalve vooruit, wordt er ook teruggeblikt. De verkregen inzichten uit het Brand Momentum-onderzoek worden afgezet tegen het op het verleden gebaseerde vertrouwen. Dit verschaft de marketeer een helder inzicht in de aankoopintentie van de consument.

Over Brand Momentum
Brand Momentum is een volledig online onderzoek onder ruim 1.350 Nederlanders, bestaande uit 'gewone' consumenten en Prosumers, een groep sterk vooroplopende en beïnvloedende consumenten. Prosumerscores hebben daarom voorspellende waarde voor de gewone consument. Het onderzoek is uitgevoerd in het najaar van 2010. Binnen het onderzoek zijn diverse merkcategorieën onderzocht. Voor meer informatie en de uitkomsten per categorie, zie: www.brandmomentum.nl.

Over Euro RSCG Nederland
Euro RSCG Nederland zet merken in beweging. Merkspecialist Euro RSCG Amsterdam, online specialist Euro RSCG 4D en reputatiespecialist Euro RSCG Bikker werken naadloos samen om merken momentum te geven. Want merken met momentum verkopen beter.www.eurorscg.nl.

###

Voor meer achtergrondinformatie of een nadere - persoonlijke - toelichting op de uitkomsten van het Brand Momentum-onderzoek 2010: