Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Vermindering zwavelgehalte in brandstof is grote uitdaging voor de zeevaartsector

"De vermindering van het zwavelgehalte in de brandstof voor zeeschepen is een grote uitdaging voor de sector", aldus Peter van Dalen, Europarlementariƫr voor de ChristenUnie en vice-voorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement. Hij concludeerde dit aan het einde van een symposium over de verbetering van de milieuprestaties van de zeescheepvaart vandaag in Brussel.

Het symposium werd in het Europees Parlement gehouden om na te gaan hoe de zeevaartsector moet omgaan met het besluit dat genomen is door de Internationale Maritieme Organisatie (IMO). Dat besluit bepaalt, dat vanaf 2015 zeeschepen niet meer dan 0,1% zwavel mogen uitstoten wanneer ze varen op de Noordzee, in het Kanaal en op de Baltische Zee. Veel reders zien dit als een zeer scherpe eis en ze hebben er bij de Europese Commissie op aangedrongen, bij de omzetting van deze internationale afspraak in Europese wetgeving na te gaan, of dit wel verstandig en haalbaar is.

Effecten

Onduidelijk is of door toepassing van het IMO-besluit in de EU een verschuiving van ladingstromen van de zeevaart naar het wegvervoer ontstaat. Dat zou mogelijk het milieurendement van de maatregel kunnen verkleinen. Ook is het de vraag of het stellen van deze eis voor de 3 genoemde wateren niet voordelig zou kunnen uitwerken voor havens elders in Europa of buiten Europa. En dus nadelig voor bijvoorbeeld Rotterdam.

Impact studie

De Europese Commissie heeft op verzoek van zowel de Transportcommissie van het Europees Parlement als de Verkeersministers toegezegd, een impact studie te maken over de effecten van dit besluit wanneer het wordt omgezet in Europese wetgeving. Die studie is in het voorjaar van 2011 gereed.

Van Dalen concludeerde: "De eis van reductie van het zwavelgehalte staat. De zeevaartsector moet die uitdaging aangaan, en ook nagaan of schone brandstofalternatieven, zoals het gebruik van vloeibaar aardgas (LNG), op termijn gebruikt kunnen worden. LNG heeft namelijk een uitstoot van 0,0% zwavel. De sector moet nu actief met de Europese Commissie meedenken, hoe in de nabije toekomst het vervoer over zee aanzienlijk schoner kan worden. Dat is de grootste uitdaging voor de sector."