CDA


Nieuws
OPENING PASSEERHAVENS IN LOCHEM
dinsdag 7 december 2010

Initiatief voorstel CDA krijgt vorm

In december 2006 namen de Staten van Gelderland een initiatiefvoorstel van het CDA aan, om een proef te beginnen met een aantal passeerhavens voor landbouwverkeer. De proef was bedoeld om op een aantal provinciale wegen al of niet verplichte plaatsen in te richten, waar het landbouwverkeer (maar ook overig langzaam verkeer, zoals shovels) het andere verkeer even kon laten passeren om daarna weer zijn weg te vervolgen op de hoofdrijbaan.

Het idee was op zich niet nieuw: ook in Limburg waren al op enkele wegen, zoals de beruchte Napoleonsweg (de N273), deze passeerhavens aangelegd.

De bedoeling was om zowel het langzame verkeer ruimte te geven op wegen die eerder gesloten waren verklaard voor langzaam verkeer, en anderzijds dit verkeer in bepaalde kernen te weren. Eind november 2010 was de eerste klaar om geopend te worden.

Al in 2005 was door de CDA-fractie in de Gelderse Staten de situatie in Zelhem aangekaard. Daar was een nieuwe rondweg door de provincie aangelegd, maar het langzame verkeer mocht daar niet op rijden, dat moest nog steeds door de kern van Zelhem heen, met alle gevolgen van dien. Overlast vanwege het zware verkeer, onveilige situaties voor met name fietsers en voetgangers, ergernissen over en weer, etc. waren het gevolg

Uiteindelijk zijn toen door de provincie langs deze rondweg enkele passeerhavens aangelegd en de kern van Zelhem werd gesloten verklaard voor doorgaand landbouwverkeer.

Het idee ontstond om dit verder uit te breiden, met name in de Achterhoek, omdat op vele plekken een vergelijkbare situatie is. Het toeval (?) wil, dat ook de Gelderse Land- en tuinbouw Organisatie (tegenwoordig LTO-Noord) zich realiseerde, dat dit allemaal ongewenst was. Zij hadden een inventarisatie gemaakt van een aantal knelpunten in de provincie.

Met deze nota ben ik in 2006 aan de slag gegaan en na veel overleg, ambtelijk, politiek en met name met de vertegenwoordigers van de betrokken sectoren (LTO-Noord en TLN) is er een initiatiefvoorstel namens de CDA-fractie uitgerold en daar zijn de staten (met een aantal nadere afspraken) mee akkoord gegaan en zo is een budget van ⬠1 miljoen voor dit doel gereserveerd.

Onderdeel van het budget is ook een bedrag voor communicatiedoeleinden, met name naar de overige weggebruikers en naar degenen die ervan gebruik moeten maken. Daaronder zijn ook veel werknemers van loonbedrijven.

De landbouw passeerhavens komen langs de volgende wegen:

de N319 bij Ruurlo;

ook de N319 ter hoogte van Groenlo;

de N346 bij Lochem;

en langs de N317 langs Etten en Varsseveld.

Als gevolg van het voorstel is ook de N325 langs Beek bij Nijmegen zonder verdere maatregelen toen opengesteld.

Het merkwaardige is nu dat 4 jaar later, nu de uitvoering bezig is, er weer onder andere door leden van LTO aan het nut wordt getwijfeld. Laten we het maar even houden op nog verdere informatie over het project bij een aantal mensen. Immers, juist de sector zelf zou met elkaar dienen af te spreken nu zich ook aan de regels te houden. Het is door mij toen al als een typische âwin-winâ-situatie beschreven, hoewel het voor een enkeling kan betekenen, dat er sprake is van enig omrijden vergeleken met vroeger. Maar het voordeel zit ook in de tijdwinst: volgens mij kun je beter wat omrijden via een strak aangelegde provinciale weg, dan je te wurmen langs allerlei geparkeerde autoâs en door de gemeente geplaatst straatmeubilair. De gemeente Lochem heeft dan ook van harte meegewerkt aan het project en er zelf ook middelen in gestopt. Hulde.

Het was dan ook voor mij een eer om samen met CDA-wethouder Jan Kottelenberg de eerste passeerhaven langs de N346 bij Lochem te open. Met een tractor van de firma Hoftijzer gingen we welgemoed op pad om vanuit het Staring College en langs de rotonde naar de passeerhaven te rijden om daar vervolgens door het lint te gaan. Dat viel mij toch even niet helemaal mee moet ik eerlijk zeggen. Ik zeg vaak: âDoe ik wel evenâ, maar nu was toch van enige zelfoverschatting wel sprake. Enfin, zonder een krasje op de trekker en andere verkeersgebruikers, soms met een ânear missâ, hebben we de klus in een winters Lochem geklaard en de eerste verplichte passeerhavens in Gelderland geopend.

Nu moeten ze wel op een goede manier gebruikt gaan worden, onder het motto op het bord:

Ik wijk zo uit! Er staat niet bij: geeft u mij dan even de tijd om ook weer op te rijden?

Als dat ook gebeurt is het helemaal prima. Het gaat er tenslotte om, dat we elkaar op de weg de ruimte geven en gunnen, elkaar respecteren, dat verschillende belangen (we willen allemaal ons werk doen, een leuk ritje maken, etc.) met elkaar op een goede manier gecombineerd kunnen worden. Als dat kan, dan is ook de weg een plek om elkaar de ruimte te geven!

Albert Schol,
CDA Statenlid Gelderland
a.schol@ps.gelderland.nl
Tel. 06-20531289