Bier en kunst in 'Van brood tot Brood'

06/12/2010 00:20

Birdy Communicatie

Bier in de beeldende kunst door de eeuwen heen

BIER EN KUNST IN 'VAN BROOD TOT BROOD'

Zo'n 6.000 jaar geleden werd het bier 'ontdekt' in Mesopotamië (nu Irak) toen brood begon te gisten in water. Uit die tijd zijn unieke kunstzinnige vondsten bekend. Herman Brood maakte prachtige kunstwerken op bierflessen, bierviltjes en doek. Zesduizend jaar waarin bier een onwisbare invloed op de kunst uitoefent. Het boek 'Van brood tot Brood' vertelt hierover. Een toegankelijk boek van auteur Henri Reuchlin dat de lezer meeneemt in een tijdreis tussen bier- en kunstontwikkeling, van Rembrandt tot Manet, van Breughel tot Picasso. Het eerste boek wordt dinsdag 7 december 2010 door de auteur overhandigd aan Jack Verhoek, directeur van Nederlandse Brouwers in Den Haag.

Esthetisch en gastronomisch

Er zijn veel boeken over kunst en veel boeken over bier. Minder vaak kom je boeken tegen die bier in de kunst, of omgekeerd, verenigen. Terwijl bier- en kunstwereld dichter bij elkaar liggen dan menigeen zou denken. Dat heeft auteur Henri Reuchlin, kunstliefhebber en al jaren actief in de bierwereld in uiteenlopende functies, verleid tot het schrijven van een laagdrempelig boek over beide werelden. Kunst en bier, het lijken twee werelden die mijlenver uit elkaar staan. De één is blijvend en verheven, de andere is volks en alledaags. Maar hoe ver staan esthetisch en gastronomisch genieten werkelijk uit elkaar? Beide werelden hebben meer gemeen dan je op het eerste gezicht zou denken. Juist door het raakvlak tussen bier en kunst op te zoeken ontstaat de mogelijkheid onze nationale volksdrank in een ander perspectief te zien. Tegelijkertijd biedt het de mogelijkheid om beeldende kunst eens van een andere kant te bekijken. Het is een opvallende manier om beeldende kunst toegankelijker te maken. Een drank die al zesduizend jaar een volksdrank is, laat immers in de hele samenleving zijn sporen na.

Rijk geïllustreerd

Dit verhaal van auteur Henri Reuchlin voert de lezer mee op een speelse tijdreis door het universum van kunst en bier, een reis van brood tot Brood. Het 96 pagina's rijk geïllustreerde full colour gedrukte boek heeft een verkoopprijs van euro 21,95 en is te koop in de betere boekhandel, in meerdere bezoekerscentra van de ca. 100 brouwerijen in Nederland en is te bestellen via de website www.biermagazine.nl. De uitgeverij is Birdy Publishing BV en het ISBN/EAN-nummer is: 978-94-91052-01-9.

Over de auteur

Henri Reuchlin (1966), de auteur van dit boek, is eigenaar van het Bierburo, dat een bijdrage levert aan de versterking van de biercultuur in Nederland. Henri geeft PR- en communicatieadvies, organiseert lezingen en proeverijen en schrijft verhalen.

Na de studie biotechnologie komt hij in dienst bij het Centraal Brouwerij Kantoor, de brancheorganisatie van de Nederlandse bierbrouwers. Als manager grondstoffen en technische zaken staat hij aan de basis van de benchmark voor energiegebruik die door brouwerijen wereldwijd gebruikt wordt. Tot 2008 is Henri Manager Public Relations bij dezelfde organisatie. Hij was voorzitter van het Nationaal Biermuseum 'De Boom' in Alkmaar en secretaris van de Sociëteit der Nederlandse Mouters. Hij is een bierliefhebber in hart en lever die zijn sporen in de brouwerijwereld ruimschoots verdiend heeft. Zo staat hij aan de wieg van de 'Smaak van Echt', het samenwerkingsverband van de regionale familiebouwerijen in Nederland. Ook is hij medeoprichter en eerste voorzitter van de Stichting Bieropleidingen Nederland (Stibon) en Nederlands gedelegeerde voor de European Beerconsumers Union (EBU). Naast schrijver van zijn bierblog op internet is Henri columnist en gastronomisch redacteur van het enige Nederlandse glossy biermagazine Bier! en schrijft hij onder andere voor Bouillion, Misset Horeca, PINT Nieuws, Puurzaam en het Blad van de Lindeboom. Daarnaast is hij secretaris van de Stichting Heineken Collection en juryvoorzitter van de 'Bier en Gastronomie Award' van het Biergenootschap der Lage Landen.

Over de uitgever

Birdy Publishing BV uit Zwijndrecht is een jonge uitgeverij die zich met name richt op bierpublicaties. In 2007 is het glossy magazine Bier! op de markt gebracht, het eerste onafhankelijke smaakmakende glossy magazine over (speciaal)bier in Nederland. Het boek 'Van brood tot Brood' is de eerste boekpublicatie in een reeks van volgende bierboeken. Daarnaast brengt Birdy Publishing eind 2010 'de Bieren van Nederland' op de markt, een grote bierposter met daarop alle bijna 500 bieretiketten van Nederlandse brouwers. In 2011 brengt deze uitgever de 'Toeristische bierkaart van Nederland' op de markt, een landkaart met daarop alle ruim 100 brouwerijen in Nederland, van groot tot klein.

/////

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.

http://www.biermagazine.nl