ANBO

Wetgeving voor kwaliteitsverbetering contractvervoer

08-12-2010

ANBO, Vakcentrale FNV en FNV Bondgenoten roepen de regering op kwaliteitseisen bij aanbesteding van het contractvervoer in wetgeving vast te leggen. Op dit moment zijn er teveel problemen voor zowel gebruikers als werknemers in het contractvervoer. Dat is op 8 december via een persbericht bekend gemaakt.

De organisaties hebben de voorzitters van de vaste Kamercommissies voor Infrastructuur en Milieu en Volksgezondheid, Welzijn en Sport de Contractvervoermeter aangeboden. Daarin staan de resultaten van een grootschalig onderzoek door de FNV Vakcentrale, FNV Bondgenoten en ouderbond ANBO naar de tevredenheid van gebruikers van het contractvervoer. Uit de resultaten blijkt dat de gebruikerstevredenheid er ten opzichte van een 0-meting door de overheid in 2009 sterk op achteruit is gegaan. Het gemiddeld rapportcijfer is in de Contractvervoermeter een 5,4 tegenover een 7,2 in de 0-meting.

Het beeld dat uit de enquêtes naar voren komt is dat er grote verschillen zijn tussen gemeenten. Zon 60 procent van de respondenten vindt de ritten onnodig lang duren, 51 procent heeft vaak of heel vaak problemen en 46 procent van de ondervraagden is ontevreden met de klachtenafhandeling. Dat heeft tot gevolg dat klachten vaak ook niet gemeld worden.

De huidige situatie vinden de organisaties onacceptabel. Daarom pleiten zij voor wettelijke verankering van de handboeken voor aanbesteding van het contractvervoer. Die handboeken zijn opgesteld in samenwerking met de overheid en werkgevers. Alleen zo kunnen aanbestedende gemeenten gedwongen worden ook daadwerkelijk naar meer te kijken dan alleen de prijs, zoals nu gebeurt.

Het onderzoek van de FNV, FNV Bondgenoten en ANBO vond plaats tussen mei en september dit jaar. Er is op twee manieren onderzoek gedaan: via een landelijke digitale enquête en via een regionaal afgenomen enquête door vrijwilligers. In totaal hebben 2.592 respondenten hun mening gegeven, 971 in de digitale en 1.621 in de lokale. Dit grote aantal respondenten biedt een goed beeld over ervaringen van gebruikers in het contractvervoer.