FNV

FNV: wet voor beter vervoer van ouderen en gehandicapten

De FNV roept de regering op kwaliteitseisen bij aanbesteding van het contractvervoer in de wet vast te leggen. Op dit moment zijn er teveel problemen voor zowel gebruikers als werknemers in het contractvervoer, aldus de FNV vakcentrale, FNV Bondgenoten en de ANBO.

De FNV overhandigt vanmiddag aan de voorzitters van de vaste Kamercommissies voor Infrastructuur en Milieu en Volksgezondheid, Welzijn en Sport de 'Contractvervoermeter'. Daarin staan de resultaten van een grootschalig onderzoek naar de tevredenheid van gebruikers van contractvervoer. De gebruikerstevredenheid is ten opzichte van een 0-meting door de overheid in 2009 sterk achteruit gegaan. Het gemiddeld rapportcijfer is in de Contractvervoermeter een teleurstellende 5,4 tegenover een 7,2 in de 0-meting.

FNV voorzitter Agnes Jongerius: 'Het besloten taxivervoer moest op de schop, omdat de reizigers zogenaamd geen waar voor hun geld kregen. Ondanks de invoering van marktwerking is dat nog steeds niet het geval. De problemen zijn alleen maar groter geworden. Ook bij marktwerking houdt de politiek haar verantwoordelijkheid. Het prijskaartje mag niet het enige criterium zijn. De kwaliteit van de dienstverlening en arbeidvoorwaarden zijn net zo belangrijk''.

Uit de enquêtes blijkt dat er grote verschillen zijn tussen gemeenten zijn. Gebruikers van het contractvervoer voelen zich onveiligheid. Zo'n 60% van de respondenten vindt de ritten onnodig lang duren, 51% heeft vaak of heel vaak problemen en 46% van de ondervraagden is ontevreden met de klachtenafhandeling. Klachten worden vaak niet gemeld. Over het algemeen is men tevreden over de service van de chauffeur, maar ook daar heeft men klachten over.

Henk van der Kolk, voorzitter FNV Bondgenoten: 'De klachten over de chauffeurs gaan mij aan het hart. Want ik hoor van onze leden dat zij gewoonweg niet in staat worden gesteld om hun vak goed uit te oefenen: alles moet onder tijdsdruk. Ze rijden in matig onderhouden materieel en ze worden onvoldoende opgeleid. Taxibedrijven denken alleen maar aan zo weinig mogelijk kosten maken. Kwaliteit voor de gebruiker staat op het tweede plan. Ook gemeenten, die opdrachtgever zijn van het contractvervoer, kijken vaak alleen maar naar de centen.'

De FNV pleit daarom voor een wettelijke verankering van de handboeken voor aanbesteding van het contractvervoer zoals die zijn opgesteld in samenwerking met de overheid en werkgevers. Alleen zo kunnen aanbestedende gemeenten gedwongen worden verder te kijken dan alleen de prijs.