Uitgeverij Bert Bakker

Jussi Adler-Olsen genomineerd voor Crimezone Beste Thriller van het Jaar

Jussi Adler-Olsen - De fazantenmoordenaars De fazantenmoordenaars van de Deense auteur Jussi Alder-Olsen is genomineerd voor Crimezone Beste Thriller van het Jaar in de categorie buitenland.

De Crimezone Beste Thriller van het Jaar-verkiezing, de enige publieksprijs voor thrillergenre in Nederland en Vlaanderen, gaat vrijdag 10 december van start.

Voor het eerst kan er gestemd worden in drie categorieën. De verkiezing loopt tot 7 januari 2011. De uitslag wordt in de tweede helft van januari bekend gemaakt.

In 1987 worden de verminkte lichamen van een broer en zus gevonden in een zomerhuisje in de buurt van Rørvig, in Noord-Seeland. Uit het politieonderzoek blijkt dat de dader gezocht moet worden binnen een groep van kostschoolleerlingen die uit de rijkste kringen van het land afkomstig zijn. Er is echter niet genoeg bewijs en de zaak verdwijnt in de doofpot, totdat een van de verdachten zichzelf aangeeft. Daarmee lijkt het mysterie opgelost.
Een aantal jaren later belandt het onderzoek op het bureau van brigadier Mørck, hoofd van de afdeling `onopgeloste zaken' Q. Hij denkt dat het er per ongeluk is terechtgekomen, maar al snel blijkt dit niet het geval te zijn. Hij realiseert zich dat er iets heel erg fout is gegaan... Samen met zijn assistent Assad begint hij een onderzoek dat hen in aanraking brengt met alle lagen van de maatschappij. Van de armste mensen die op straat leven tot de machtigste mensen van het land; de klopjacht is begonnen.

Jussi Adler-Olsens Serie Q-boeken worden stuk voor stuk internationaal enthousiast ontvangen en bereiken allemaal de bestsellerstatus. Deel 1, 2 en 3 verdreven zelfs de Millennium-trilogie van Stieg Larsson van de topdrieposities in Denemarken.

Over De vrouw in de kooi:

`Adler-Olsen schrijft heel goed en speelt met de lezer. Dat maakt De vrouw in de kooi een zeer spannende thriller.'
maarten moll, het parool

`Dit eerste deel smaakt naar meer.'
vrij nederland

`In geen enkel cliché zakt Jussi Adler-Olsen weg. Zijn brigadier stijgt ver boven zijn treurigheid uit, de assistent is origineel in alle opzichten, en de zaak is opzienbarend in uitwerking en ontknoping.' de volkskrant