Ingezonden persbericht


persbericht

Wiertz Personeelsdiensten geeft commentaar op:
"VNO- uitzender kan werk UWV doen"

Afgelopen zaterdag lazen we in de dagbladen dat UWV flink moet bezuinigen. De uitkeringsinstantie heeft de budgetten overschreden. Daarnaast begeeft de dienst zich sinds enkele jaren op het tweespoor van het verstrekken van uitkeringen en het bemiddelen van uitkeringsgerechtigden. Vooral dat laatste element lijkt moeite te kosten. Nu gaan er stemmen op om het bemiddelen van uitkeringsgerechtigden (opnieuw) onder te brengen bij de gemeenten.

Werkgeversvoorzitter Wientjes verklaarde maandag jl. in NRC Handelsblad echter dat de bemiddelingstaken van UWV het beste door de commerciële uitzendbureaus kunnen worden overgenomen. "Deze bureaus kunnen werklozen goedkoper en efficiënter aan een baan helpen dan het UWV of de gemeenten" aldus Wientjes. De uitspraak van de voorman van VNO NCW ligt voor de hand en past geheel binnen de ontwikkelingen van de laatste decennia. De opmars van de commerciële uitzendorganisaties lijkt niet te stuiten nu er dagelijks bijna 1 miljoen mensen via zo'n organisaties aan de slag zijn. Werkgevers vullen een reguliere job meestal allereerst in via een uitzendbaan. Zo kunnen werkgever en uitzendkracht zien of ze bij elkaar passen voordat de baan een structureel karakter krijgt. Uitzendorganisaties vervullen zo een belangrijke allocatiefunctie en hebben daarmee steeds meer de functie van de vroegere arbeidsbureaus op zich genomen. Ook sluit de uitspraak aan op de reeds ingezette samenwerking tussen UWV, gemeenten en uitzendorganisaties. In september van dit jaar sloten UWV en ABU (Algemene Bond Uitzendorganisaties) bijvoorbeeld een convenant op het gebied van "speeddaten" teneinde werkzoekenden via de uitzendorganisatie snel in contact te kunnen brengen met nieuwe werkgevers.

Toch zijn er ook een paar kanttekeningen te plaatsen bij de overigens voor de hand liggende opvatting van de werkgeversbaas. Op de eerste plaats lijken de commerciële uitzendorganisaties vooral bedreven te zijn in het bemiddelen van de kansrijke, direct plaatsbare werkzoekenden. Dat is prima maar doet wel de vraag stellen wie dan de noodzakelijke energie blijft steken in mensen met een grotere afstand tot die arbeidsmarkt. Ligt hier niet een verantwoordelijkheid voor de overheid? Op de tweede plaats maken uitzendorganisaties gebruik van een zeer flexibel arbeidsrecht (gedurende de eerste 78 weken enkel een arbeidsovereenkomst indien er werk is, dus weinig rechtszekerheid). Dat kan betekenen dat werknemers de dupe kunnen worden van het korte termijn denken van werkgevers en dus genoegen moeten nemen met een uitzendbaan zonder perspectief. En op de derde en laatste plaats staan we aan de vooravond van een krappe arbeidsmarkt. Door vergrijzing, vervangingsvraag en economische groei ontstaan er meer vacatures dan dat er werkzoekenden zijn. Deze krapte vormt al op korte termijn een ernstige bedreiging voor het blijvend functioneren van onze totale economie. Bijzondere oplossingen zijn dan geboden. De commerciële uitzendorganisaties zullen er solistisch niet in slagen die oplossingen te vinden. Hier ligt een gemeenschappelijke taak voor UWV, overheid en commerciële marktpartijen.

Harm Wiertz, 8 december 2010

| |