Universiteit Leiden

Dansen voor je dissertatie

Barok fluitist Jed Wentz nam twee jaar dansles om het juiste gevoel te ontwikkelen voor de gestiek die belangrijk was in het Franse operagenre âtragédie en musiqueâ uit de barokperiode. Op 9 december promoveert Wentz op het onderwerp, op 8 december geeft hij een concert in het kader van zijn onderzoek in de Haitinkzaal van het Conservatorium van Amsterdam.

Gelauwerd musicus

Pagina ujit een 18e eeuws werkboek. De gezichten zijn getekend door de student onder het motto 'fait tout seul'. (Collectie Jed Wentz)

Pagina ujit een 18e eeuws werkboek. De gezichten zijn getekend door de student onder het motto 'fait tout seul'. (Collectie Jed Wentz)

Wentz (1960) is Amerikaan van geboorte, Hij doceert aan het Conservatorium van Amsterdam en geeft daarnaast gastlessen, masterclasses en lezingen aan prestigieuze conservatoria en universiteiten in Europa en de Verenigde Staten. Hij is een gelauwerd musicus die diverse prijzen heeft gewonnen.

De performance in de muziek had al tijdens zijn opleiding Wentzâ belangstelling. Mede door het onderzoek voor zijn proefschrift, is die belangstelling zich gaan toespitsen op de relatie tussen timing en gestiek. Wentz beperkt de definitie van gestiek niet tot âgebarentaalâ maar verbreedt deze met de gezichtsuitdrukking en de expressie van het hele lichaam. Wentz promoveert in het programma docARTES, bedoeld voor praktijkgeoriënteerd promotie-onderzoek in de muziek door musici en componisten.

Naturalistische uitbeelding

Absoluut naturalisme, zoals dat in het hedendaags theater wordt gewaardeerd, was in het 17e en 18e eeuwse Frankrijk in de opera niet wenselijk: van de zangers/acteurs die optraden in tragedies werd eerder verwacht dat zij de natuur veredelden dan dat ze die imiteerden. Tegelijkertijd werd grote nadruk gelegd op vérité, waarmee een naturalistische uitbeelding van de menselijk hartstochten werd aangeduid.

Vrijheid van ritmiek

Ballet was altijd onderdeel van een tragédie en musique. De zangers/acteurs werden geacht ook danslessen te nemen, niet om volleerde dansers te worden maar omdat dit van een betere basishouding overtuigender gestiek zou opleveren. Wentz nam zelf ook dansles en bekwaamde zich vervolgens in de gestiek. Hij probeerde op basis van historische bronnen te achterhalen hoe die er bij benadering uitgezien moet hebben. Daarnaast ontwierp hij zelf gestes. Zijn centrale onderzoeksvraag spitste zich vervolgens toe op de invloed van de gestiek op de ritmiek, daar waar de partituur enige vrijheid van ritmiek toelaat. Dat is met name het geval als fermate (het langer aanhouden van een pauze of noot) of rubato (vrije behandeling van het tempo) wordt aangegeven.

Acht performances

Wentz keek ook naar de expressie op schilderijen, zoals De Liefdesverklaring van Cornelis Troost. Te zien in het Maurits Huis in Den Haag.

Wentz keek ook naar de expressie op schilderijen, zoals De Liefdesverklaring van Cornelis Troost. Te zien in het Maurits Huis in Den Haag.

Wentz' theoretische en praktische studie culmineerde in acht performances die hij opnam op video. Hij koos vier monologen uit drie tragédies en musique en legde daarvan zowel een gezongen als (door hemzelf) uitgesproken versie op. Hij komt tot de conclusie dat gestiek heel goed invloed kan hebben gehad op de ritmiek; in zijn reconstructies is dat het geval. Wentz stelde dit vast door de muziek eerst zonder en toen met gesticulerende zangers te laten uitvoeren. Het verschil was evident.

Een andere conclusie is dat gestiek ook de emotie die de muziek oproept bij het publiek verhevigt. Met andere woorden: de weg die de toenmalige barokke opera nam naar de harten van het publiek is een andere dan de naturalistische weg die nu wordt bewandeld, maar beÃde hebben emotioneel effect op het publiek.

Emotie

Jed Wentz
The relationship between gesture and rhythmic freedom in the performance of French opera, 1673-1779
Geesteswetenschappen
Promotor: prof. Frans de Ruiter
Donderdag 9 december 2010, 11.15 uur
Academiegebouw, Rapenburg 73

Concert in het kader van zijn onderzoek
door Jed Wentz en Musica ad Rhenum met
o.a. Jennifer Thorp, barokdans, en Andréanne
Brisson Paquin, zang.
Kamermuziek van Georg Philipp Telemann en
Michel Blavet, en monologen uit Armide
van Jean-Baptiste Lully (teksten van
William Shakespeare en René Bary).
Woensdag 8 december, 12.30 uur
Haitinkzaal, Conservatorium van Amsterdam.
Graag aanmelden:Â

Â

Links


* DocARTES: praktijkgeoriënteerd promotie-onderzoek voor musici en componisten

* Artikel over de promotie van musicus Luc Vaes in de Nieuwsbrief van 8 december 2009

* Niet willen of kunnen kiezen tussen het conservatorium en de universiteit?

(7 december 2010/Corine Hendriks)