Gemeente Breda

Definitieve afsluiting kruising Princenhagelaan en Liesboslaan

De kruising Liesboslaan/Princenhagelaan blijft afgesloten voor autoverkeer vanaf de Liesboslaan. Burgemeester en wethouders hebben deze week een definitief verkeersbesluit daarvoor genomen.

De kruising zal volgend voorjaar een definitieve inrichting krijgen.

Wilbert Willems, wethouder Mobiliteit, Duurzaamheid en Cultuur: âHet is vervelend voor de inwoners van het buitengebied, maar we hebben dit besluit moeten nemen, om verkeersongevallen te voorkomen en een goede doorstroming op de Ettensebaan te garanderen. We vinden dat belangrijker dan een directe verbinding van het buitengebied met Princenhage.â

De eerste twee jaar na de opening van de kruising in mei 2006 vonden er 28 ongevallen plaats waarvan acht met letsel. De kruising stond toen bekend als de gevaarlijkste van Breda.
Het feit dat sinds de afsluiting in oktober 2009 geen ongelukken meer gebeurd zijn, sterkt het college in zijn mening dat definitieve afsluiting de beste optie is. Het rapport van Veilig Verkeer Nederland steunt deze lijn. Het overstekende verkeer op de kruising, zorgt voor een onveilige situatie. Een goede alternatieve ontsluiting voor het autoverkeer is de Ettensebaan. Gebruik van deze route leidt niet tot onaanvaardbare afstand wat betreft omrijden.
Voor de definitieve afsluiting wordt onder andere gebruik gemaakt van paaltjes die door de nood- en hulpdiensten zijn neer te klappen.

Zienswijzen
In totaal heeft het college 34 zienswijzen ontvangen op het concept-verkeersbesluit. Eén daarvan is ondertekend door 126 bewoners. De meeste bewoners maakten duidelijk tegen het afsluiten van het kruispunt te zijn. Verder gaf men alternatieven aan met als doel het kruispunt open te houden voor autoverkeer. Na afwegen van alle betrokken belangen en de zienswijzen is het college niet tot een ander standpunt gekomen.
Het alternatief om verkeerslichten te plaatsen is geen optie, omdat dit tot gevolg heeft dat de wachttijd voor autoâs op de Ettensebaan toeneemt. Doorstroming heeft prioriteit en een langere wachttijd belemmert de doorstroming op deze hoofdweg, die deel uitmaakt van de hoofdverkeersstructuur.
Het college acht de aanleg van een rotonde geen optie omdat er geen geld is voor zoân dure ingreep. Bovendien heeft dit tot gevolg dat een sluiproute over de Liesboslaan ontstaat en dat is onwenselijk.

Vervolgproces
De bewoners die een zienswijze indienden, ontvangen een reactie per brief, de nota van reactie en het definitieve verkeersbesluit. In overleg met de betrokken Dorpsraad Princenhage en Stichting Wijkraad Buitengebied Breda Zuid-West wordt bekeken of er behoefte is aan een verdere toelichting op het besluit.
Het is mogelijk tegen het definitief verkeersbesluit beroep in te stellen bij de rechtbank.

Breda, 10 december 2010

Te downloaden:

* Nota van Reactie Princenhagelaan Liesboslaan.pdf
Zie het origineel