ChristenUnie



Peter van Dalen op de bres voor Europese piloten

vliegtuig donderdag 09 december 2010 17:24 Europarlementariër Peter van Dalen heeft vandaag vragen gesteld aan de Europese Commissie om te voorkomen dat Europese piloten met een Amerikaans vliegbrevet niet langer met Amerikaanse vliegtuigen in de Europese Unie mogen vliegen. Het besluit dreigt te worden genomen door het comité dat het Europese Agentschap voor Veiligheid in de Luchtvaartsector (EASA) bijstaat in de uitoefening van haar taken. Van Dalen: ,,Dit comité wil Europese piloten met een Amerikaans vliegbrevet gaan verbieden te vliegen in de Europese Unie. Daarmee worden zij benadeeld ten opzichte van Amerikaanse piloten met een Amerikaans vliegbrevet want die mogen in de voorstellen wel gewoon met een Amerikaans vliegtuig in de Europese Unie blijven vliegen. Ik begrijp noch de logica noch de beweegredenen. Waarom wil een Europese instelling Europese piloten discrimineren?"

Volgens de europarlementarier zit een groot probleem ook in de benadering van het onderwerp. ,,Overal in de luchtvaartsector wordt als regel aangehouden dat een piloot bevoegd is te vliegen met vliegtuigen die geregistreerd staan in het land waarvan de piloot een vliegbrevet heeft. Waar de piloot woont of waar hij vliegt is niet relevant. Nu wil het comité, op initiatief van EASA, dit systeem gaan veranderen. Terwijl dit besluit voor de naar schatting 10000 Europese piloten met een Amerikaans vliegbrevet hoogstwaarschijnlijk negatieve gevolgen gaat hebben qua werkgelegenheid en administratieve lasten."

Veiligheid

Van Dalen verbaast zich verder dat EASA zich bij haar voorstellen beroept op de veiligheid in de luchtvaartsector. De EASA wil met deze maatregel Europese piloten stimuleren een EU-vliegbrevet te halen omdat EASA van mening is dat alle niet-EU-brevetten van een mindere kwaliteit zijn dan de EU-brevetten. Van Dalen: ,,Verreweg het grootste aantal piloten in de EU dat niet beschikt over een EU-brevet, beschikt over een Amerikaans brevet. Als piloten met zulke brevetten daadwerkelijk een gevaar voor de luchtverkeersveiligheid in de EU zouden opleveren dan vind ik het toch wel zeer opmerkelijk dat
verzekeringsmaatschappijen van piloten geen onderscheid maken tussen piloten met een EU-brevet en een Amerikaans brevet, qua premie. Blijkbaar vinden de verzekeringsmaatschappijen, die er geen baat bij hebben onnodig risico te lopen, dat beide brevetten van eenzelfde veiligheidsniveau zijn. Daarom heb ik het idee dat EASA andere motieven heeft om de wetgeving aan te passen."

Van Dalen weet echter niet welke motieven dit zijn. ,,Daarom heb ik vragen over dit onderwerp aan de Europese Commissie gesteld. Ik wil graag van Commissaris Kallas horen wat hij van de voorstellen van EASA vindt. En misschien komen we er op die manier achter wat de werkelijke beweegredenen van EASA zijn. Ik zou graag zien dat de Europese Commissie alles in het werk stelt om te voorkomen dat 10000 Europese piloten de dupe worden van deze nieuwe wetgeving."