ChristenUnie


Bijdrage Arie Slob VAO Spoor

Bijdrage Arie Slob VAO Spoor

donderdag 09 december 2010 15:00

De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Het was een zeer omvangrijk algemeen overleg maar ik heb toch nog de behoefte om de Kamer op vier punten om een uitspraak te vragen. Vandaar de volgende moties.

*M

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat in 2008 een quickscan regionaal spoor is opgesteld en dat enkele kortetermijnknelpunten uit deze quickscan momenteel worden aangepakt;

overwegende dat uit de quickscan blijkt dat er ook na deze maatregelen veel knelpunten blijven op het regionale spoor en dat dit wordt bevestigd door de rapportage NMCA Regionaal Openbaar Vervoer;

verzoekt de regering, binnen een jaar de quickscan regionaal spoor te actualiseren zodat de Kamer inzicht krijgt in de mogelijke oplossingen voor genoemde knelpunten per traject en de kosten hiervan,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Slob. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 244 (29984).

**

*M

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende, dat de file top 50 wordt gebruikt als instrument bij besluitvorming over aanleg van weginfrastructuur;

overwegende dat er geen instrument is dat zichtbaar maakt waar op het Nederlandse spoor de knelpunten zitten;

verzoekt de regering, in samenwerking met ProRail, NS, overige vervoerders en decentrale overheden een spoorknelpuntenindex te ontwikkelen waarbij knelpuntbaanvakken worden geïdentificeerd op basis van het aantal vertragingen en andere kwaliteitsaspecten van de dienstregeling zoals werkelijke reissnelheid, in de dienstregeling opgenomen uitbuigingen en inzet van volgtreinen, en de Kamer hierover binnen een jaar te informeren,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Slob. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 245 (29984).

**

*M

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat jaarlijks circa 100 km van het spoor wordt vernieuwd in het kader van het project bovenbouwvernieuwing;

constaterende dat bij dit project geen rekening wordt gehouden met toekomstige snelheidsverhogingen naar 160 of 200 km/uur;

constaterende dat snelheidsverhoging ook op regionale spoorlijnen kan leiden tot reistijdverbetering en een betrouwbaarder dienstregeling;

verzoekt de regering, bij het programma bovenbouwvernieuwing voortaan rekening te houden met toekomstige snelheidsverhogingen naar 160 of 200 km/uur en de Kamer binnen zes maanden hierover te informeren,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door het lid Slob. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 246 (29984).

**

*M

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat de groei van het personen- en goederenvervoer leidt tot het intensiever gebruik van het spoorwegnet;

overwegende dat daardoor spoorwegovergangen veelvuldig en langdurig gesloten moeten worden, waardoor de regionale bereikbaarheid wordt aangetast;

overwegende dat er geen norm is voor de maximale sluitingstijden van spoorwegovergangen;

verzoekt de regering, een norm voor de maximale sluitingstijden van spoorwegovergangen gerelateerd aan het gebruik van deze spoorwegovergangen door het wegverkeer te ontwikkelen, op basis waarvan naar oplossingen moet worden gezocht zoals ongelijkvloerse kruisingen,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Slob en Verhoeven. Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund.

Zij krijgt nr. 247 (29984).

De heer De Jong van de fractie van de Partij voor de Vrijheid heeft afgezien van zijn termijn. Daarom is nu het woord aan de heer Monasch van de fractie van de Partij van de Arbeid als laatste spreker van de zijde van de Kamer.

**

Arie Slob