Ingezonden persbericht


Monuta favoriet voor uitvaartverzekering

DELA en Yarden ingehaald in online onderzoek van WUA!

Respondenten die zich online oriënteren naar een uitvaartverzekering, kiezen het vaakst voor Monuta. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in november uitvoerde. De top drie bevat dezelfde namen als bij de voorgaande twee metingen. Ditmaal eindigt Monuta boven DELA en Yarden. De respondenten gaven in totaal 237 beoordelingen over 48 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
Maar liefst 77,5% van de respondenten weet de website van Monuta te vinden. De website scoort op vrijwel alle thema's hoger dan zes maanden eerder. Vooral op Web Imago en Vertrouwen wordt goed gepresteerd. Uiteindelijk kiest 22,5% van de respondenten voor een verzekering van Monuta.

DELA wordt zelfs door 80% van de respondenten gevonden. Bij de vorige meting was dit nog 72,5%. DELA staat daarmee op de eerste plaats wat Vindbaarheid betreft. DELA verbetert zich verder op de thema's Eerste Indruk en Gebruiksvriendelijkheid. 20% wijst DELA aan als favoriet.

Yarden eindigt op de derde plaats in het onderzoek. 60% van de respondenten komt op de website terecht. Yarden.nl scoort tweede plaatsen op de thema's Eerste Indruk en Vormgeving. Op basis van de online oriëntatie wil 15% van de respondenten een uitvaartverzekering bij Yarden afsluiten.

Web Performance Scan
WUA! nodigde veertig respondenten uit, tussen de 20 en 49 jaar oud. Alle respondenten zijn ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. WUA! gaf ze de opdracht op zoek te gaan naar een uitvaartverzekering die in natura uitkeert. Verder waren ze vrij om persoonlijke criteria vast te stellen. Over de gevonden websites vulden ze uitgebreide vragenlijsten in. De respondenten kozen aan het eind van de twee uur durende oriëntatie een favoriete aanbieder. Daarna voerde een deel van de respondenten een groepsdiscussie voor aanvullend kwalitatief inzicht.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat een reguliere usability test overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de webstrategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: november 2010
Case: 'U gaat zich op het internet oriënteren naar een uitvaartverzekering, die de uitvaart in natura verzorgt voor een bedrag tussen de vijfduizend en tienduizend euro.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek Leeftijd: tussen de 20 en 49 jaar oud Verdeling geslacht: 50% man, 50% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: heel Nederland
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: mei 2011

Noot voor de redactie (