Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Amsterdam, 10 december 2010

Regels gebruik ongevraagde geadresseerde post vastgelegd in Code Postfilter

Stichting Postfilter beheert vanaf 1 oktober 2009 het Nationaal Overledenen Register en het Post Register. De regels voor het gebruik van ongevraagde geadresseerde reclamepost zijn nu vastgelegd in de Code Postfilter. Deze Code Postfilter zal op 1 januari 2011 in werking treden en worden toegevoegd aan de Nederlandse Reclame Code van Stichting Reclame Code.

Het Nationaal Overledenen Register en het Post Register van Postfilter vullen het wettelijke 'recht van verzet' aan. Het wettelijke recht van verzet verplicht bedrijven om aan consumenten de mogelijkheid te bieden om geen ongevraagde reclamepost van het specifieke bedrijf meer te ontvangen.

In het Nationaal Overledenen Register van Postfilter kunnen nabestaanden gratis contactgegevens van overleden personen registreren. Hiermee wordt voorkomen dat na een sterfgeval nog geadresseerde reclamepost naar een adres wordt gestuurd op naam van de overledene.

In het Post Register kunnen consumenten zich gratis registreren en aangeven van welke type bedrijven (sectoren) men wel en geen ongevraagde geadresseerde reclamepost meer wenst te ontvangen. Op deze wijze ontvangt de consument alleen aanbiedingen en informatie over onderwerpen waar men in is geĂŻnteresseerd. Bij de registratie kan men kiezen uit 10 typen bedrijven (sectoren).

Consumenten die na registratie toch ongevraagde geadresseerde reclamepost ontvangen kunnen een klacht indienen bij dit bedrijf. Als het bedrijf niet reageert of als de consument het niet eens is met de reactie, dan kan de consument vanaf 1 januari 2011 een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. De Reclame Code Commissie zal deze klacht in behandeling nemen en toetsen aan de Code Postfilter.

Richard Groenewoud, Directeur Postfilter: "Dit is een bijzonder moment dat we met de brancheorganisaties DDMA, NUV, KVGO, Thuiswinkel.org, VGP en VFI en de Nederlandse Postbedrijven een code voor het gebruik van ongevraagde geadresseerde post hebben kunnen afspreken. Deze code gaat de consument een goede en correcte klachtafhandeling garanderen. Hiernaast is met de Nederlandse Reclame Code de beroepsprocedure goed geregeld, waarmee toezicht op een goede naleving van de code is geborgd."




Ingezonden persbericht