Ingezonden persbericht


Europese Commissie wil ABS voor motorfietsen verplichten


* Europese Commissie heeft voorstel klaar voor nieuwe regelgeving motorfietsen
* Wil ABS vanaf 2017 verplicht maken voor motoren met een cilinderinhoud van meer dan 125cc
* 16 procent van alle nieuw geproduceerde motorfietsen in de EU in 2010 zijn uitgerust met het ABS-antiblokkeersysteem
* Bosch vervaardigt de kleinste ABS-systemen ter wereld voor motorfietsen uitgerust met hydraulische remmen

Anderlecht, 9 december 2010 - Door ABS voor motorfietsen te verplichten hoopt de Europese Commissie het rijden voor motorrijders veiliger te maken. Het voorstel maakt deel uit van een nieuwe kaderverordening en zou gelden voor motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125cc. Nadat de Europese wetgevende procedures zijn afgerond, wordt het voorstel waarschijnlijk al volgend jaar aangenomen. De verordening wordt dan van kracht in 2017. Vertrekkend van een nieuwe generatie remcontrolesystemen ontwikkelde Bosch voor het eerst een aparte reeks voor motorfietsen. "De ABS 9 systemen voor motorfietsen zijn de kleinste ter wereld", zegt Dr. Werner Struth, voorzitter van de Bosch Chassis Systems Control divisie. "Hiermee willen wij constructeurs aanmoedigen om dit levensreddende veiligheidssysteem in alle motorfietsen met hydraulische remmen te installeren." Bosch startte eind 2009 met de productie van ABS voor motorfietsen.

In België waren in 2008 108 motorrijders betrokken bij een dodelijk ongeval; in Nederland ging het om 67 motorrijders. In de hele Europese Unie raakten in datzelfde jaar 5.520 motorrijders betrokken bij fatale ongevallen. Dat is 14 procent van alle verkeersslachtoffers. Dit Europese cijfer is sinds 1998 nauwelijks gewijzigd, terwijl het aantal autobestuurders betrokken bij dodelijke ongevallen in die periode met 49 procent daalde volgens een analyse van 17 Europese landen. Motorrijders lopen in Europa 18 keer meer kans dan autobestuurders om het slachtoffer te worden van een dodelijk ongeval, aldus de European Transport Safety Council, ervan uitgaand dat zij dezelfde afstanden overbruggen. Hoewel het eerste antiblokkeersysteem in een motorfiets al in 1988 werd geïnstalleerd, is slechts 16 procent van de nieuw geproduceerde motorfietsen in Europa uitgerust met dit veiligheidssysteem - slechts een op de zes motoren dus. In personenauto's daarentegen is ABS sinds 2004 standaarduitrusting op initiatief van de autoconstructeurs.

Bosch ontwikkelt lichtgewicht ABS voor motoren

Leveranciers hebben altijd de ABS-technologie voor personenauto's als basis gebruikt voor hun ABS-systemen voor motoren. Experts van het Bosch engineering center in Japan hebben nu voor het eerst een reeks ontwikkeld speciaal voor motorfietsen. Met een gewicht van amper 0,7 kilogram en een sterk gereduceerd volume is de instapversie van de ABS 9 half zo zwaar en groot als zijn voorganger. Daardoor is het veruit het meest compacte systeem op de markt. Het ontwerp is daarnaast ook kostenefficiënt, heel belangrijk met het oog op het gebruik ervan in alle motorfietsen met hydraulische remmen. De ADAC, de grootste automobielvereniging in Duitsland, beloonde het nieuwe systeem al met een "Gelber Engel" (gele engel) Award in de categorie innovatie en milieu. Bosch produceerde zijn eerste ABS voor motoren al in 1994.

Studies tonen levensreddend potentieel aan

Experts beschouwen het antiblokkeersysteem als een grote verbetering van de veiligheid. Zo blijkt uit een batenanalyse, uitgevoerd voor de Europese Commissie, dat de voorgestelde verordening het aantal dodelijke ongevallen met motorrijders in tien jaar met 5.000 kan doen dalen. Een studie van Vägverket, de Zweedse instantie voor snelwegen, uit oktober 2009 toonde aan dat 38 procent van de motorongevallen met gewonden en 48 procent van alle ernstige en fatale ongevallen kunnen worden voorkomen met ABS. Dit actief veiligheidssysteem laat motorrijders toe in kritieke situaties veilig te remmen zonder de wielen te blokkeren, en dus zonder te moeten vrezen voor een val. Ook de remafstand wordt aanzienlijk teruggebracht.

---

Over Bosch
De Bosch Groep is een internationaal toonaangevend technologisch bedrijf en dienstverlener. In het boekjaar 2009 realiseerden de ongeveer 275.000 medewerkers die actief zijn in de automobiel- en industriële technologie en in de sector van consumentenproducten en bouwtechnologie een omzet van 38,2 miljard EUR. De Bosch Groep bestaat onder meer uit Robert Bosch GmbH en meer dan 300 dochter- en regionale maatschappijen in meer dan 60 landen. Samen met zijn commerciële partners is Bosch in ongeveer 150 landen vertegenwoordigd. Dit wereldwijde netwerk van ontwikkelings-, productie- en distributiecentra vormt de basis voor de verdere groei. Bosch besteedt elk jaar meer dan 3,5 miljard EUR of 8% van zijn omzet aan onderzoek en ontwikkeling en laat ruim 3.800 patenten registreren. Bosch bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve en nuttige oplossingen. De onderneming werd in 1886 door Robert Bosch (1861-1942) in Stuttgart opgericht als "Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek". De juridische structuur van de Bosch Groep garandeert de financiële onafhankelijkheid en de bedrijfsautonomie. Hierdoor krijgt de onderneming de mogelijkheid om te investeren in de belangrijkste activiteiten die de toekomst van het bedrijf moeten veiligstellen. 92% van de aandelen van Robert Bosch GmbH is in handen van de Robert Bosch Stiftung GmbH, die het algemeen nut nastreeft. De meerderheid van de stemrechten ligt bij de Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH. Meer informatie vindt u op www.bosch.com.