Ingezonden persbericht


9 december 2010 160

Aantal zwakke scholen in Amsterdam afgenomen

De Amsterdamse basisscholen presenteren vandaag gezamenlijk hun resultaten over het schooljaar 2009/2010. Nog nooit zijn de prestaties van scholen zo transparant voor iedereen inzichtelijk geweest. Niet alleen de eindresultaten zijn inzichtelijk, maar ook de resultaten op tussentoetsen. De belangrijkste conclusie is bovendien dat het op veel basisscholen in Amsterdam beter gaat. Het beeld van Amsterdam met veel zwakke basisscholen, dat in 2009 nog sterk aanwezig was, wordt zichtbaar doorbroken. De inzet op kwaliteitsverbetering door schoolbesturen, ondersteund door de gemeente, werpt zijn vruchten af. Een groot aantal scholen werkt nog steeds aan verbetering. Daar wordt onverminderd op ingezet. Concreet betekent dit in Amsterdam dat het aantal zeer zwakke en zwakke scholen volgens de inspectienorm is afgenomen. In januari 2008 liet de Onderwijsinspectie vijf zeer zwakke en 28 zwakke scholen zien. De meest recente peildatum toont drie zeer zwakke en negentien zwakke scholen. Ook al s de scholen in 2010 opnieuw langs de meetlat van de ambitieuze Asschernormen worden gelegd, dan is er duidelijk verbetering. Waar in 2008 nog 67 scholen op minimaal twee van de drie criteria onder de maat scoorden, is dat aantal in 2010 afgenomen naar 45. De gemiddelde Cito-eindscore (537,2) en het aantal HAVO/VWO-adviezen (53%) lieten de afgelopen jaren in Amsterdam al een duidelijk stijgende lijn zien. Amsterdam legt lat hoger dan landelijke inspectie De schoolbesturen en de gemeente werken actief aan de vermindering van het aantal (zeer) zwakke scholen, met als einddoel in 2014 geen (zeer) zwakke scholen meer te hebben. Ook het aantal zeer goede scholen moet substantieel toenemen. De schoolbesturen en de gemeente zijn het met elkaar eens dat de lat hierbij hoog moet liggen: kinderen verdienen beter onderwijs dan de minimumnorm die de landelijke inspectie hanteert. Tegelijkertijd vinden de schoolbesturen dat gegevens recht moeten doen aan de verschillen die er tussen scholen zi jn. Dat is de reden dat samen met de gemeente gewerkt wordt aan een kwaliteitskader waarin de nadruk zal liggen op de `toegevoegde waarde' van de school, in onderwijstermen: het leerrendement van de school. Op deze manier wordt gekeken welke bijdrage de school levert aan de ontwikkeling van het kind. Van daaruit worden concrete ambities geformuleerd en worden scholen ondersteund om het beste uit de leerlingen én uit zichzelf te halen. 110 Basisscholen in Kwaliteitsaanpak Basisonderwijs Amsterdam Met de Kwaliteitsaanpak werken scholen, schoolbesturen en de gemeente samen aan de verdere verbetering van de kwaliteit van het Amsterdamse basisonderwijs. De enorme inzet van directeuren en leerkrachten is daarin steeds een belangrijke succesfactor. In het totaal gaat het nu om 110 scholen. Dit zijn zowel scholen met een inspectieoordeel zwak of zeer zwak, als scholen die voldoen aan de normen van de inspectie, maar verder willen werken aan kwaliteitsverbetering. 52 Basisscholen nemen deel aan de Verbeteraanpak die op alle niveaus van de schoolorganisatie inzet op verbetering van kwaliteit van het onderwijs. 75 Basisschooldirecteuren nemen deel aan de Leergang Opbrengstgericht Leiderschap, een aantal scholen doet beide trajecten.