Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Minister Schultz van Haegen rekent zichzelf rijk met A4 Midden-Delfland

Minister Schultz van Haegen liet afgelopen maandag weten dat ze niet verwacht dat de beroepsprocedure tegen de A4 Delft-Schiedam bij de Raad van State deze snelweg tegen zal gaan houden. Daarmee rekent zij zich rijk, want de weg gaat voor een overschrijding van de Europese normen voor luchtkwaliteit zorgen. Verder wordt de beoogde doelstelling, het terugdringen van de files, niet gehaald , en worden met de beschadiging van kwetsbare natuur in Midden-Delfland grenzen overschreden

Als de A4 Delft-Schiedam wordt aangelegd volgens de huidige plannen, staat de gezondheid van vele bewoners in Delft, Schiedam en Vlaardingen op het spel. Uit een onafhankelijk rapport die rekening houdt met het schrappen van de kilometerheffing blijkt bij aanleg van de weg de luchtkwaliteit dusdanig te verslechteren, dat de wettelijke grenswaarden aanzienlijk overschreden worden. Bovendien lopen langs de weg hoogspanningslijnen van 380 kV. In combinatie met fijnstof uit auto's en vrachtwagens levert dit geladen deeltjes op die extra schadelijke effecten kunnen hebben, zoals leukemie bij kinderen.

De A4 Delft-Schiedam zal op een aantal punten niet aan de wet- en regelgeving voldoen. Bij de totstandkoming zijn verschillende wettelijk verplichte stappen bewust overgeslagen door Rijkswaterstaat. Maar verontrustender is nog, dat met de huidige plannen ook de noodzaak van de weg, het oplossen van het fileprobleem tussen Den Haag en Rotterdam, volledig onderuit wordt gehaald. Prof.Dr. Ingo Hansen (TU Delft) waarschuwde onlangs op het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk nog voor de gevolgen: "De files zullen toenemen in plaats van afnemen en bovendien levert de tunnel ten noorden van het Kethelplein in Schiedam zeer hoge veiligheidsrisico's en geluidsbelasting op voor honderden bewoners aldaar."

Verder heeft een onafhankelijke contra-expertise aangetoond dat de geluidsoverlast van de weg fors hoger uitvalt dan Rijkswaterstaat in afspraken met de regio had gegarandeerd. Hierdoor zal de natuur in het stiltegebied Midden-Delfland het onderspit delven. Zo zal de weg de geluidsnormen die voor dit gebied gelden overschrijden, met alle gevolgen voor bijvoorbeeld de aanwezige vogelpopulatie van dien. Daarnaast loopt de weg door het EHS-gebied Eendenkooi Schipluiden. Volgens de wet mag alleen als een andere oplossing die minder schadelijk voor de natuur niet mogelijk is. Zo'n oplossing is er echter wel, namelijk de verbreding van de A13, of een ondertunneling van de A4 met een vaart er overheen. Beide zijn binnen het budget van de minister realiseerbaar.

De minister staat op het punt om 900 miljoen euro uit te geven aan een weg die niet aan haar eigen doelstellingen voldoet.