Ingezonden persbericht


Persbericht Rijkswaterstaat


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Vaarverbod wegens hevige ijsvorming voor alle scheepvaart op het Marker- en het IJsselmeer.

Rijkswaterstaat besluit mogelijk tot konvooivaart op de vaarroute Amsterdam-Lemmer

Door opwaaiend ijs en het ontstaan van ijswallen heeft Rijkswaterstaat per donderdagochtend 8 uur een vaarverbod ingesteld. Schepen mogen niet langer zelfstandig op het Markermeer en IJsselmeer varen. Als de ijssituatie onveranderd blijft kunnen schepen morgen wel onder begeleiding van ijsbrekers van Amsterdam naar Lemmer varen en van Lemmer naar Amsterdam. Vrijdagochtend wordt besloten of tijdens het vaarverbod deze zogenoemde 'konvooivaart' ingesteld wordt. Hiervoor moeten schippers zich aanmelden bij Rijkswaterstaat.

Bij een konvooivaart varen schepen onder begeleiding van twee of meer ijsbrekers. De konvooivaart vindt plaats op de vaarweg Amsterdam-Lelystad en Lelystad-Lemmer en andersom. De tocht duurt, afhankelijk van de omstandigheden, circa vier uur. Door de wisselende weersomstandigheden kunnen de regels omtrent de konvooivaart en het vaarverbod per dagdeel anders zijn. Rijkswaterstaat adviseert schippers dan ook via marifoonkanaal 1 of via Berichten voor de scheepvaart (BAS) op de hoogte te blijven van de situatie. Er is sinds ruim een week al sprake van 'intensieve scheepvaartbegeleiding' op dit traject waarbij ijsbrekers ingezet zijn om de hoofdvaarwegen open en veilig bevaarbaar te houden voor de scheepvaart.

Ook op de Randmeren ondervindt scheepvaart hinder van IJsvorming door opgewaaid grondijs. Rijkswaterstaat zet hier ook een ijsbreker in om de doorvaart richting de containerterminal van Harderwijk (Lorentzhaven) de komende periode vrij te houden.

Alle overige- en nevenvaarroutes op de Randmeren, het Marker- en IJsselmeer zijn gestremd. Scheepvaart wordt over de actuele situatie geïnformeerd via berichten voor de scheepvaart en teletekstpagina 725.

Actuele ijskaarten zijn te vinden op


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Noot voor de redactie,