Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

Oeverdijk goed ontvangen

Publicatiedatum : 9 december 2010

Het plan om bij de versterking van de Markermeerdijk tussen Amsterdam en Hoorn ook de mogelijkheid van een zogenaamde oeverdijk mee te nemen, is goed ontvangen door vertegenwoordigers van bewoners, organisaties en betrokken overheden.

Een oeverdijk is een nieuwe versterkingswijze; een halfhoge brede zanddijk die in het Markermeer tegen de bestaande dijk wordt gelegd. Ons dagelijks bestuur heeft besloten de aanleg van een oeverdijk als extra alternatief aan de lopende planstudies toe te voegen.

Uit eerdere onderzoeken bleek dat versterking van de dijk op de gebruikelijke manier, met grond aan de landkant of de waterzijde of door middel van een damwand, erg ingewikkeld en kostbaar is en sterk ingrijpt op de omgeving. Een oeverdijk is via het water makkelijker aan te leggen. Natuur en recreatie kunnen er baat bij hebben. Op verschillende plekken is een oeverdijk niet mogelijk, zoals bij de historische kernen met havens als Volendam, Hoorn en Durgerdam.

Kees Stam, portefeuillehouder Waterkeringen: "Een oeverdijk kan een flexibele en toekomstgerichte oplossing zijn, die bij aanleg minder overlast oplevert. Onderzoek moet uitwijzen of de aanleg en het onderhoud ook goedkoper kan dan bij een conventionele dijkversterking. Versterking met zand past goed bij de landelijke ontwikkelingen. Een zandige oplossing is deze zomer ook gekozen voor versterking van dijken en duinen tussen Camperduin en Den Helder."

We brengen de effecten van de oeverdijk én de gebruikelijke versterkingsmethoden de komende tijd in beeld. Het gaat om effecten op wonen en werken, natuur, landschap, cultuurhistorie, recreatie en kosten voor aanleg en onderhoud. Dit gebeurt in een zogenaamde MER (Milieu Effect Rapportage). Hierbij worden de belanghebbenden actief betrokken. Tegelijkertijd voeren we een aantal praktijkonderzoeken uit om extra kennis en ervaring op te doen met dijkversterkingen op veenondergrond. Door de ontwikkelingen loopt de planstudie voor de dijkversterking tussen Hoorn en Amsterdam vertraging op, maar dat is nodig om een weloverwogen besluit te nemen voor de manier waarop de dijk versterkt wordt.

De dijkversterking tussen Hoorn en Amsterdam is onderdeel van het Hoogwater-beschermingsprogramma waarbinnen HHNK momenteel 120 kilometer dijken en duinen langs de Noordzee, Waddenzee, IJsselmeer en Markermeer versterkt. Deze versterkingen zijn nodig omdat ons klimaat verandert, de zeespiegel stijgt en golven met meer kracht op dijken en duinen slaan. Onze versterkingsprojecten worden gefinancierd door het Rijk. Bij elke versterking zoeken we, samen met provincie, Rijkswaterstaat, gemeenten, belangen-organisaties, bewoners en experts, naar de best haalbare en betaalbare oplossing.