Gemeente Meppel


Onderwijsachterstandenbeleid 2011-2014

Het college heeft de nota `sluitende aanpak 2011-2014' aangaande onderwijsachterstandenbeleid vastgesteld. Doel is om alle scholieren in een achterstandssituatie op niveau te krijgen. De gemeente Meppel zet het extra geld in om alle peuterspeelzaalleidsters en pedagogisch medewerkers van kinderopvang op te leiden. Hierdoor worden achterstanden eerder gesignaleerd.
Harmonisatie voorschoolse voorzieningen
De gemeente heeft samen met de basisscholen, stichting welzijn Meppel Westerveld, Icare, speelwerk kinderopvang en Partou overeenstemming bereikt over de aanpak onderwijsachterstanden bij kinderen van 0-6 jaar. De partijen gaan nauwer samenwerken zodat jonge kinderen die dreigen een onderwijsachterstand op te lopen tijdig worden bijgestuurd. Hiermee wil de gemeente voorkomen dat kinderen met een achterstand aan het basisonderwijs beginnen.

Vervolgonderwijs
Door in een vroeg stadium in te grijpen op mogelijke onderwijsachterstanden wil de gemeente bevorderen dat er minder schooluitval in het vervolgonderwijs plaatsvindt. Dit moet er toe leiden dat er minder laagopgeleide scholieren op de arbeidsmarkt instromen. Immers, een goede opleiding vergroot de kansen op een goede baan.

Verlaging gemeentelijke bijdrage
Het kabinet zet in op het verkleinen van de onderwijsachterstanden. Daarom krijgt de gemeente meer geld om dit doel te realiseren. De gemeente Meppel investeerde zelf al jaren in
onderwijsachterstandenbeleid. Door de forse extra bijdrage van het rijk kan de gemeentelijke bijdrage met 58.000 euro omlaag.