CNV Vakmensen


CNV Vakmensen: ProRail huilt krokodillentranen

10 december 2010
ProRail topman Bert Klerk doet hevig zijn best om ProRail zoveel mogelijk uit de wind te houden. Volgens CNV Vakmensen huilt hij krokodillentranen en is ProRail door zijn al lange tijd gevoerde aanbestedingsbeleid zelf de oorzaak van de doorlopende problemen op het spoor.

"ProRail wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en heeft in 2008 en 2009 de aanbestedingscontracten voor spooronderhoud volledig uitgekleed". Dit is het standpunt van Tjitze van Rijssel, bestuurder van CNV Vakmensen.

ProRail blijkt altijd voor de goedkoopste partij te kiezen. Daardoor zijn de prijzen voor de onderhoudscontracten gehalveerd. "Dit gaat echter ernstig ten koste van de kwaliteit", aldus Van Rijssel. "Bij de spoor- en bouwbedrijven die het onderhoud doen zijn de afgelopen jaren al honderden arbeidsplaatsen verdwenen. Door dit beleid zullen ook in de komende jaren nog honderden arbeidsplaatsen verloren gaan. Bij Structon Rail is zelfs de afdeling kwaliteitsmeting verdwenen. ProRail voert hierdoor nu zelf controles uit, echter zonder dat zij daarvoor zelf voldoende deskundigheid in huis hebben. Daarvan plukken nu de reizigers de wrange vruchten."

Volgens Van Rijssel is het volkomen terecht dat dhr. Klerk afziet van van zijn bonus over 2010: "Het kan niet zo zijn dat ProRail heel 2010 volop excuses maakt voor alles wat er mis gaat en dat er voor de topman geen consequenties aan zijn verbonden. De besparing op de bonus kan nu mooi worden gebruikt om de nog steeds openstaande rekeningen van de afgelopen winter aan de spooraannemers te gaan betalen. Het blijft merkwaardig dat de organisatie die goed en veilig treinverkeer moet faciliteren alleen maar blijft groeien en dat bij de aannemers die het werk moeten uitvoeren de werkdruk enorm toeneemt en het aantal arbeidsplaatsen blijft dalen. ProRail kan beter het geld besteden aan goed onderhoud van het spoor dan aan extra personeel in dienst bij ProRail."