CNV Vakmensen
CNV Vakmensen: ProRail huilt krokodillentranen
10 december 2010
ProRail topman Bert Klerk doet hevig zijn best om ProRail zoveel
mogelijk uit de wind te houden. Volgens CNV Vakmensen huilt hij
krokodillentranen en is ProRail door zijn al lange tijd gevoerde
aanbestedingsbeleid zelf de oorzaak van de doorlopende problemen op het
spoor.
"ProRail wil voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en heeft in
2008 en 2009 de aanbestedingscontracten voor spooronderhoud volledig
uitgekleed". Dit is het standpunt van Tjitze van Rijssel, bestuurder
van CNV Vakmensen.
ProRail blijkt altijd voor de goedkoopste partij te kiezen. Daardoor
zijn de prijzen voor de onderhoudscontracten gehalveerd. "Dit gaat
echter ernstig ten koste van de kwaliteit", aldus Van Rijssel. "Bij de
spoor- en bouwbedrijven die het onderhoud doen zijn de afgelopen jaren
al honderden arbeidsplaatsen verdwenen. Door dit beleid zullen ook in
de komende jaren nog honderden arbeidsplaatsen verloren gaan. Bij
Structon Rail is zelfs de afdeling kwaliteitsmeting verdwenen. ProRail
voert hierdoor nu zelf controles uit, echter zonder dat zij daarvoor
zelf voldoende deskundigheid in huis hebben. Daarvan plukken nu de
reizigers de wrange vruchten."
Volgens Van Rijssel is het volkomen terecht dat dhr. Klerk afziet van
van zijn bonus over 2010: "Het kan niet zo zijn dat ProRail heel 2010
volop excuses maakt voor alles wat er mis gaat en dat er voor de topman
geen consequenties aan zijn verbonden. De besparing op de bonus kan nu
mooi worden gebruikt om de nog steeds openstaande rekeningen van de
afgelopen winter aan de spooraannemers te gaan betalen. Het blijft
merkwaardig dat de organisatie die goed en veilig treinverkeer moet
faciliteren alleen maar blijft groeien en dat bij de aannemers die het
werk moeten uitvoeren de werkdruk enorm toeneemt en het aantal
arbeidsplaatsen blijft dalen. ProRail kan beter het geld besteden aan
goed onderhoud van het spoor dan aan extra personeel in dienst bij
ProRail."