FloraHolland


Vernieuwing in informatieverstrekking van FloraHolland

FLORAHOLLAND, 10 december 2010 (persbericht) - FloraHolland heeft haar informatiebeleid het laatste jaar stap voor stap aangescherpt. Binnenkort wordt die aanscherping zichtbaar: vanaf januari 2011 gaat FloraHolland anders met informatie om. De veiling gaat de kwaliteit van informatie verbeteren, maar gaat tegelijk minder data beschikbaar stellen. Voor informatieverstrekking heeft de veiling nieuwe spelregels gemaakt.
Bij FloraHolland is veel informatie beschikbaar over de aanvoer, prijzen en transacties van bloemen en planten. Voor ondernemers in de (inter)nationale sierteeltmarkt is deze informatie waardevol. Aanvoerders krijgen op basis van deze informatie een goed beeld van de eigen prestaties en de positie op de marktplaatsen van FloraHolland. Voor kopers wordt het aanbod transparant gemaakt via het klokaanbodsoverzicht en de digitale aanbodsbanken voor bloemen en planten. Aanvoerders en kopers geven wel steeds vaker aan, dat persoonlijke- en prijsinformatie bij de veiling in veilige handen moet zijn. FloraHolland onderschrijft dat, en heeft daarom het informatiebeleid aangescherpt. Daarbij blijft `Goed kunnen ondernemen met informatie' voorop staan, zonder dat dit mag leiden tot ongewenste effecten voor individuele partijen.

Geen concurrentiegevoelige informatie
De aanscherping wordt in 2011 steeds verder zichtbaar. De veiling publiceert niet langer informatie over prijs, aanvoer en omzet op cultivarniveau. Informatie over aantallen en prijzen van producten die verhandeld zijn via FloraHolland Connect, wordt niet langer via standaardrapportages openbaar gemaakt. Informatie die concurrentiegevoelig is, niet representatief is, of waaruit individuele telers herleidbaar zijn, gaat evenmin naar buiten. Niet-representatieve informatie ontstaat bijvoorbeeld als de optelling van heel verschillende sorteringen met bijbehorende prijsverschillen een weinig zeggend gemiddelde oplevert, of als de productprijs inclusief toegevoegde waarde wordt geregistreerd.

Kwaliteitsslag met maatwerk
Ook voor medewerkers van de veiling brengt de aanscherping van het informatiebeleid veranderingen met zich mee. Medewerkers gaan steeds bewuster om met commerciële informatie, en hebben alleen nog toegang tot die gegevens die voor hun werk relevant zijn. Uitgangspunt is, dat ondernemen met informatie de aanvoerder in de beste verkooppositie moet brengen en dat FloraHolland tegelijkertijd de belangen van haar relaties beschermt door zorgvuldig met commercieel gevoelige informatie om te gaan.
Gelijktijdig met de afscherming van informatie maakt FloraHolland een kwaliteitsslag in de informatievoorziening door telers en kopers kwalitatief betere informatie-op-maat te leveren. Dienstverlening van de afdeling Marktinformatie en Marktanalyse en het nieuwe Marktinformatiepakket van FloraHolland Connect zijn hiervan concrete voorbeelden. Daarmee kunnen telers, klanten en medewerkers van FloraHolland zo goed mogelijk inspelen op marktkansen.