FloraHolland
Vernieuwing in informatieverstrekking van FloraHolland
FLORAHOLLAND, 10 december 2010 (persbericht) - FloraHolland heeft haar
informatiebeleid het laatste jaar stap voor stap aangescherpt.
Binnenkort wordt die aanscherping zichtbaar: vanaf januari 2011 gaat
FloraHolland anders met informatie om. De veiling gaat de kwaliteit van
informatie verbeteren, maar gaat tegelijk minder data beschikbaar
stellen. Voor informatieverstrekking heeft de veiling nieuwe spelregels
gemaakt.
Bij FloraHolland is veel informatie beschikbaar over de aanvoer,
prijzen en transacties van bloemen en planten. Voor ondernemers in de
(inter)nationale sierteeltmarkt is deze informatie waardevol.
Aanvoerders krijgen op basis van deze informatie een goed beeld van de
eigen prestaties en de positie op de marktplaatsen van FloraHolland.
Voor kopers wordt het aanbod transparant gemaakt via het
klokaanbodsoverzicht en de digitale aanbodsbanken voor bloemen en
planten. Aanvoerders en kopers geven wel steeds vaker aan, dat
persoonlijke- en prijsinformatie bij de veiling in veilige handen moet
zijn. FloraHolland onderschrijft dat, en heeft daarom het
informatiebeleid aangescherpt. Daarbij blijft `Goed kunnen ondernemen
met informatie' voorop staan, zonder dat dit mag leiden tot ongewenste
effecten voor individuele partijen.
Geen concurrentiegevoelige informatie
De aanscherping wordt in 2011 steeds verder zichtbaar. De veiling
publiceert niet langer informatie over prijs, aanvoer en omzet op
cultivarniveau. Informatie over aantallen en prijzen van producten die
verhandeld zijn via FloraHolland Connect, wordt niet langer via
standaardrapportages openbaar gemaakt. Informatie die
concurrentiegevoelig is, niet representatief is, of waaruit individuele
telers herleidbaar zijn, gaat evenmin naar buiten. Niet-representatieve
informatie ontstaat bijvoorbeeld als de optelling van heel
verschillende sorteringen met bijbehorende prijsverschillen een weinig
zeggend gemiddelde oplevert, of als de productprijs inclusief
toegevoegde waarde wordt geregistreerd.
Kwaliteitsslag met maatwerk
Ook voor medewerkers van de veiling brengt de aanscherping van het
informatiebeleid veranderingen met zich mee. Medewerkers gaan steeds
bewuster om met commerciële informatie, en hebben alleen nog toegang
tot die gegevens die voor hun werk relevant zijn. Uitgangspunt is, dat
ondernemen met informatie de aanvoerder in de beste verkooppositie moet
brengen en dat FloraHolland tegelijkertijd de belangen van haar
relaties beschermt door zorgvuldig met commercieel gevoelige informatie
om te gaan.
Gelijktijdig met de afscherming van informatie maakt FloraHolland een
kwaliteitsslag in de informatievoorziening door telers en kopers
kwalitatief betere informatie-op-maat te leveren. Dienstverlening van
de afdeling Marktinformatie en Marktanalyse en het nieuwe
Marktinformatiepakket van FloraHolland Connect zijn hiervan concrete
voorbeelden. Daarmee kunnen telers, klanten en medewerkers van
FloraHolland zo goed mogelijk inspelen op marktkansen.