Belgische Federale Overheid


Invoering alcoholsloten in België

Datum: 10 december 2010

Maatregelen om het alcoholmisbruik in het verkeer aan te pakken stonden centraal in een rondetafelgesprek in het Belgische federale parlement van donderdag 9 december 2010. De staatssecretaris voor Mobiliteit kondigde er de invoering van alcoholsloten aan in rehabilitatieprogramma's voor zware overtreders met een blanco strafblad en recidivisten. Het evenement werd georganiseerd door de European Transport Safety Council (ETSC) en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) in het kader van het beleidsnetwerk rijden onder invloed van alcohol van de ETSC.

Alcoholgrendels (ook 'alcoholsloten' genoemd) zijn apparaten die de bestuurder verplichten een ademtest te ondergaan voordat hij de auto start. Indien de bestuurder in de test zakt, vergrendelt het apparaat de ontsteking van de auto.

Tweede EU-land met een alcoholslotprogramma

De Belgische regering publiceerde op 9 december 2010 het besluit dat de kaderwet betreffende het gebruik van alcoholsloten in afkickprogramma's invoert (pdf, 5 p. - 35,2 kB), die op 4 juni 2009 werd goedgekeurd in het parlement.

Een rechter zal nu een recidivist inzake rijden onder invloed van alcohol of een overtreder met een blanco strafblad die wordt betrapt met een BAG-grens (bloed/alcohol-gehalte) van 0,8 g/l en meer, kunnen laten deelnemen aan een alcoholslot-rehabilitatieprogramma, voor een periode van minimaal één jaar tot maximaal vijf jaar. Deze persoon zal kunnen blijven rijden dankzij het alcoholslot en zal bovendien worden opgevolgd door een deskundige die hiervoor opgeleid is. De grens voor het slot zal worden ingesteld op 0,09 mg/ml uitgeademde lucht (het equivalent van 0,2 g/l BAG, wat lager is dan de wettelijke limiet van 0,5).

België is na Finland het tweede land in de EU dat alcoholslot-rehabilitatieprogramma's bij wet regelt. De invoering van alcoholslotprogramma's is een uitstekende maatregel voor de verkeersveiligheid. Dergelijke programma's richten zich tot een kleine minderheid van bestuurders met een hoog risicoprofiel en zetten hen aan tot denken over hun drink- en rijgedrag.
Het BIVV is klaar voor de invoering van de begeleidende maatregelen voor de alcoholslotprogramma's en zal overtreders bijstaan.

Succesvolle campagnes en toegenomen controles

De daling van het aantal verkeersdoden met 35 % tussen 2001 en 2009 tot 955 was vooral het resultaat van succesvolle campagnes tegen het rijden onder invloed van alcohol, in combinatie met toegenomen controles. Toch blijven de gegevens betreffende ongevallen te wijten aan drinken en rijden in België onvolledig en fragmentarisch, aangezien de resultaten van ademtests in slechts 60 % van alle ongelukken beschikbaar zijn.

Het BIVV schat dat rijden onder invloed van alcohol de hoofdoorzaak is van 25 % van alle dodelijke ongelukken. Uit het recente Eurobarometeronderzoek (pdf, 61 p. - 1,4 MB) (en) bleek dat 92 % van de ondervraagde Belgische burgers meent dat mensen die onder invloed van alcohol rijden, een groot veiligheidsprobleem vormen, en dat 68 % van hen vindt dat de regering meer moet doen om dit probleem aan te pakken.