Invoering alcoholsloten in België
Datum: 10 december 2010
Maatregelen om het alcoholmisbruik in het verkeer aan te pakken stonden
centraal in een rondetafelgesprek in het Belgische federale parlement
van donderdag 9 december 2010. De staatssecretaris voor Mobiliteit
kondigde er de invoering van alcoholsloten aan in
rehabilitatieprogramma's voor zware overtreders met een blanco
strafblad en recidivisten. Het evenement werd georganiseerd door de
European Transport Safety Council (ETSC) en het Belgisch Instituut voor
Verkeersveiligheid (BIVV) in het kader van het beleidsnetwerk rijden
onder invloed van alcohol van de ETSC.
Alcoholgrendels (ook 'alcoholsloten' genoemd) zijn apparaten die de
bestuurder verplichten een ademtest te ondergaan voordat hij de auto
start. Indien de bestuurder in de test zakt, vergrendelt het apparaat
de ontsteking van de auto.
Tweede EU-land met een alcoholslotprogramma
De Belgische regering publiceerde op 9 december 2010 het besluit dat de
kaderwet betreffende het gebruik van alcoholsloten in afkickprogramma's
invoert (pdf, 5 p. - 35,2 kB), die op 4 juni 2009 werd goedgekeurd in
het parlement.
Een rechter zal nu een recidivist inzake rijden onder invloed van
alcohol of een overtreder met een blanco strafblad die wordt betrapt
met een BAG-grens (bloed/alcohol-gehalte) van 0,8 g/l en meer, kunnen
laten deelnemen aan een alcoholslot-rehabilitatieprogramma, voor een
periode van minimaal één jaar tot maximaal vijf jaar. Deze persoon zal
kunnen blijven rijden dankzij het alcoholslot en zal bovendien worden
opgevolgd door een deskundige die hiervoor opgeleid is. De grens voor
het slot zal worden ingesteld op 0,09 mg/ml uitgeademde lucht (het
equivalent van 0,2 g/l BAG, wat lager is dan de wettelijke limiet van
0,5).
België is na Finland het tweede land in de EU dat
alcoholslot-rehabilitatieprogramma's bij wet regelt. De invoering van
alcoholslotprogramma's is een uitstekende maatregel voor de
verkeersveiligheid. Dergelijke programma's richten zich tot een kleine
minderheid van bestuurders met een hoog risicoprofiel en zetten hen aan
tot denken over hun drink- en rijgedrag.
Het BIVV is klaar voor de invoering van de begeleidende maatregelen
voor de alcoholslotprogramma's en zal overtreders bijstaan.
Succesvolle campagnes en toegenomen controles
De daling van het aantal verkeersdoden met 35 % tussen 2001 en 2009 tot
955 was vooral het resultaat van succesvolle campagnes tegen het rijden
onder invloed van alcohol, in combinatie met toegenomen controles. Toch
blijven de gegevens betreffende ongevallen te wijten aan drinken en
rijden in België onvolledig en fragmentarisch, aangezien de resultaten
van ademtests in slechts 60 % van alle ongelukken beschikbaar zijn.
Het BIVV schat dat rijden onder invloed van alcohol de hoofdoorzaak is
van 25 % van alle dodelijke ongelukken. Uit het recente
Eurobarometeronderzoek (pdf, 61 p. - 1,4 MB) (en) bleek dat 92 % van de
ondervraagde Belgische burgers meent dat mensen die onder invloed van
alcohol rijden, een groot veiligheidsprobleem vormen, en dat 68 % van
hen vindt dat de regering meer moet doen om dit probleem aan te pakken.
Belgische Federale Overheid