PERSBERICHT

Crisissfeer binnen IT en zakelijke dienstverlening

Amsterdam, 10 december 2010 ­ De tevredenheid van werknemers bij automatiseerders, accountants en uitzendbureaus verslechtert snel. Vooral de verminderde baanzekerheid en opleidingsmogelijkheden zorgen voor veel zwakkere prestaties dan de rest van het bedrijfsleven. Dit blijkt uit het jaarlijkse Incompany 200-onderzoek naar medewerkertevredenheid onder 6.513 werknemers.

In het algemeen heeft de crisis een beperkte impact op de tevredenheid van werknemers. Binnen de industrie blijven de rapportcijfers van werknemers gelijk, terwijl ze binnen de overheid, media en telecom langzaam oplopen. Bij banken, verzekeraars, energiebedrijven en retailorganisaties zijn werknemers net iets minder tevreden, maar dit effect is met een tiende punt verlies beperkt. Dat het gemiddelde cijfer voor alle 145 gemeten organisaties toch voor het tweede jaar terugloopt, komt door de sterk afwijkende prestaties van IT-bedrijven en zakelijke dienstverleners. Deze sectoren leveren een half punt in en vestigen een diepterecord in dit onderzoek.

IT Logica (137 e), Atos Origin (138 e), Getronics (139 e), Tempo Team (141 e), Hago (142 e) en HP (143 e) krijgen dit jaar allemaal een onvoldoende van haar personeel. Daarnaast presteren ook Randstad (130 e), Ordina (129 e), Capgemini (122 e) en PwC (102 e) opvallend zwak in de top 145 van Incompany. "Het is opvallend dat juist deze sectoren zo slecht presteren. Hun personeel is immers tegelijkertijd hun product. De bezuinigingen en saneringen die voor deze onvrede zorgden, zullen hun weerslag op de performance niet missen," zegt René Gerhardus, hoofdredacteur Incompany. Een paar zakelijke dienstverleners ontspringt de dans. Naast IBM (14 e) en Arcadis (6 e) presteert de overall winnaar Sogeti (1 e) voor het tweede jaar ongenaakbaar. "Sogeti vermeed gedwongen ontslagen en koos ervoor om in haar mensen te blijven investeren. Daar plukken ze nu de vruchten van."

Baanzekerheid Automatiseerders, accountants en uitzendbureaus scoren sinds het uitbreken de crisis vooral slechter op het carrièreperspectief. Een belangrijke factor hierin is de gedaalde baanzekerheid; werknemers vrezen voor hun baan. Op dit punt is het onderscheid tussen winnaars en verliezers het grootst; waar Sogeti bijna een achtenhalf scoort, blijven HP en Getronics op een vier-plus steken. Verder zijn de opleidingsmogelijkheden, loopbaanbegeleiding en doorgroeimogelijkheden sterk versoberd binnen deze sectoren. Automatiseerder Logica spant hierop de kroon; haar werknemers geven daarvoor ruim een vol punt minder dan in 2009.

Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief alle scores, staat in de Incompany 200 editie 2010 die vandaag verschijnt.



PERSBERICHT

Over Incompany Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van 70.000 exemplaren. In iedere uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan bod: Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie), Incompany 100 (klanttevredenheid) en Incompany 200 (medewerkertevredenheid en interne reputatie). Het bureau Blauw Research is verantwoordelijk voor alle onderzoeken.