Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Utrecht mist kans bij stationsverbetering

De nieuwe brug aan de zuidzijde van het Utrechtse Centraal Station krijgt geen aansluiting op de perrons. Dit bleek tijdens de Raadsinformatieavond op 7 december over de plannen voor de stationspleinen van de toekomstige OV-terminal. ROVER, Fietsersbond en de wijkraad binnenstad zijn verrast en teleurgesteld door deze mededeling van de Projectorganisatie Stationsgebied. Zij dringen er op aan dat de eerder toegezegde trapverbindingen vanuit de 'RABO-brug' alsnog worden gerealiseerd.

Het belangrijkste voordeel van de brug met aansluiting op de perrons is dat het station ook toegankelijk wordt vanaf de zuidkant. Veel reizigers hebben hier hun bestemming. De looproutes worden korter, en de treinreizigers zullen zich beter spreiden over het perron. Daarnaast kan bij calamiteiten het station veiliger en sneller worden ontruimd.

Deze verschraling van de stationsplannen is niet besproken met de belangenorganisaties en ook niet met de gemeenteraad. Het ROCOV-Utrecht (inspraakplatform voor de regionale consumentenorganisaties, waaronder ROVER) vindt het weglaten van de perrontoegangen niet passen bij de gemeentelijke wens om het openbaar vervoer te verbeteren. De gemeente komt hiermee terug op de eerdere toezegging over de toegankelijkheid van en naar de perrons vanuit de RABO-brug.

Ruim drie jaar geleden werden de plannen voor een nieuwe oost-westverbinding over het NS-emplacement bekend. Deze verbinding kreeg de naam RABO-brug, aangezien de Rabobank deze brug deels zou financieren. De sporen scheiden de Dichterswijk en de oude stad van elkaar. De RABO-brug zou deze geïsoleerde ligging deels opheffen. Belangenorganisaties als het ROCOV hebben toen gepleit voor de aanleg van trappen vanaf de brug naar alle perrons.

Pagina geplaatst: 10 december 2010