Ingezonden persbericht


Wegbeprijzing in het Beneluxparlement

Nederland en het Vlaams, Brussels en Waals gewest mogen hun eigen systeem van wegbeprijzing opstarten. Wel moet informatie-uitwisseling en een open systeemarchitectuur het voor andere partners mogelijk maken om eventueel later aan te sluiten.

Na intensief debat is het Beneluxparlement op vrijdag 10 december 2010 tot een compromis in deze zin gekomen.

Het nieuwe Nederlandse kabinet had namelijk het idee van de kilometerheffing verlaten en gaat voortaan voor accijnsverhogingen, waarop de Gewesten in België hebben gekozen voor de invoering van het wegenvignet. De gisteren aangenomen Aanbeveling is daarom pragmatisch opgesteld.

Indien de lidstaten en gewesten een eigen beleid willen opzetten, wordt hen gevraagd voldoende informatie uit te wisselen en een open systeemarchitectuur aan te houden. Dit moet het mogelijk maken dat andere Beneluxpartners of andere Europese partners later instappen in het gekozen model. Samenhang moet worden nagestreefd, onder meer omwille van de schaalvoordelen, maar dit mag niet verhinderen dat een overheid nu al in actie schiet.

In de aanbeveling wordt ook beklemtoond dat het zogeheten mobiliteitsmiddenveld moet worden geraadpleegd. De Beneluxparlementsleden nemen ook de bescherming van de privacy sterk ter harte.

Tenslotte blijft het Beneluxparlement er grondig van overtuigd dat grensoverschrijdende samenhang uiteindelijk de basis zal moeten vormen van een efficiënt systeem van wegbeprijzing in de Benelux.

Het Beneluxparlement bestaat uit 49 leden. De 21 Nederlanders worden aangewezen door de Staten-generaal, de 21 Belgen zijn lid van een van hun parlementaire assemblees en de 7 Luxemburgers maken deel uit van de Chambre des Députés.

Het Beneluxparlement heeft adviserende bevoegdheid, maar ligt aan de oorsprong van concrete maatregelen die invloed hebben op het dagelijkse leven, zoals de ambulance-overeenkomst tussen België en Nederland. Soms worden Beneluxrealisaties zelfs doorgevoerd op Europees niveau. De totstandkoming van de Schengenzone is daarvan een goed voorbeeld. Ook toen was de Beneluxunie de proeftuin voor Europa.

Patrick Peremans, Communicatieverantwoordelijke van het Beneluxparlement