NMBS

Aanpassing dienstregeling vanaf 12 december 2010

25/10/2010

Precisering toekomstige bediening Brussel-Congres en de afschaffing van bepaalde treinen ti

Elk jaar werkt NMBS aan de uitbreiding en optimalisering van haar treindienst. Hierbij wordt het bestaande transportplan aangepast in functie van voorziene werken aan de infrastructuur en aan wijziging van de dienstregeling op het net van de buurlanden. Een echt puzzelwerk, waarbij NMBS het maximum doet om met de aangepaste treindienst ondanks de beperkingen een positieve impact te hebben op zoveel mogelijk mensen. NMBS doet ook voortdurend inspanningen om haar klanten beter én meer te informeren over de treindienst. Ze verrijkt haar gamma Train Info Services met een speciale applicatie voor de iPhone.

Brussel-Congres

NMSB en de infrastructuurbeheerder Infrabel werken aan een betere sturing van het treinverkeer in de Brusselse noord-zuidverbinding. Dit met als doel corridors te creëren die het mogelijk zouden moeten maken om het treinverkeer in de tunnel te ontlasten en om de opstoppingen van het treinverkeer zo maximaal mogelijk te beperken.

Bijgevolg zullen de meeste treinen van de verbinding IR j Quévy Brussel Luchthaven geen regelmatige bediening meer kunnen voorzien van Brussel-Congres. Om de reizigers komende van Quévy en Bergen niet te benadelen, zijn maatregelen genomen (d.m.v. alternatieve treinen) zodat deze klanten toch nog naar Brussel-Congres kunnen reizen. Hierna de details:

s Ochtends


* trein IR j 3705 Bergen (6.09u) Brussel-Congres (7.05u) zal vanaf 12 december 2010 niet meer stoppen in Brussel-Congres. Reizigers met deze bestemming kunnen de P-trein 7800 nemen (vertrek te Bergen om 6.24u en aankomst te Brussel-Congres om 7.17u.
* trein IR j 3706 (vertrek te Bergen om 7.09u) blijft Brussel-Congres bedienen (8.04u).

s Avonds


* trein IR j 3737 Brussel-Noord (15.52u) Bergen (16.51u) zal vanaf 12 december 2010 niet meer stoppen te Brussel-Congres (15.56u). De reizigers kunnen de P-trein 8801 Brussel-Noord (16.03u) Bergen (17.08u) nemen, die de bediening van Brussel-Congres (16.06) zal verzekeren.

* trein IR j 3738 Brussel-Noord (16.53u) Bergen (17.51u) zal Brussel-Congres blijven bedienen.

* trein IR j 3739 Brussel-Noord (17.53u) Bergen (18.51u) zal Brussel-Congres blijven bedienen.

Bovendien zullen volgende 4 IR j- treinen Brussel-Congres blijven bedienen. Dit betreft volgende treinen:

* IR j 3714 Bergen (15.09u) Brussel-Congres (16.04u)
* IR j 3715 Bergen (16.09u) Brussel-Congres (17.04u)
* IR j 3716 Bergen (17.09u) Brussel-Congres (18.04u)
* IR j 3729 Brussel-Congres (7.55u) Bergen (8.51u)

Afschaffing van bepaalde piekuurtreinen (P-treinen) en voorgestelde alternatieven:

Werken aan de infrastructuur hebben tot gevolg dat enkele treinverbindingen aangepast dienen te worden. Hierdoor zullen ook bepaalde weinig tot niet gebruikte P-treinen volledig of gedeeltelijk afgeschaft worden. Voor elke trein zijn alternatieven voorhanden. Afgeschafte treinen Alternatieven
P 7022 Gent (6.22u) Etterbeek (7.59u): afgeschaft tussen Gent en Aalst IR h 3506 Gent (06.20u) Aalst (6.52y) + aansluiting met P 7022 Aalst (6.59u) Etterbeek (7.59u)
P 8068 Brussel-Zuid (17.18u) Gent (18.40u): afgeschaft tussen Aalst en Gent IR h 3538 Brussel -Zuid (17.32u) Gent (18.40u) P 8968 Geeraardsbergen (16.12u) Zottegem (17.04u): afgeschaft tussen Denderleeuw en Zottegem Aansluiting te Denderleeuw met de P-trein P 8903 die het zelfde traject zal uitvoeren tussen Denderleeuw (16.45u) en Zottegem (17.11u)
P 7215 Hasselt (6.43u) Antwerpen-Berchem (7.52u): afgeschaft tussen Hasselt et Aarschot Trein L Hasselt (6.38u) en aansluiting te Aarschot met de P-trein 7215
P 7012-7013-7014 Gent Schaarbeek: afgeschaft tussen Gent en Merelbeke Alternatieve trein tussen Gent en Merelbeke. Te Merelbeke is er aansluiting met de P-treinen 7012-7013-7014 die doorrijden tot Schaarbeek
P 7103 Eigenbrakel (8.58u) Brussel-Zuid (9.22u) IR 2808 Nijvel Antwerpen-Centraal: vertrek te Eigenbrakel départ om 8.53u en aankomst Brussel-Zuid om 9.20u
P 7349 Aarschot (6.48u) Leuven Mechelen Etterbeek Merode (8.24u) L 3378 Mechelen Halle zal vertrekken vanaf Leuven.. Voor de reizigers komende van Aarschot: L 2855 (Aarschot 6.41u) met aansluiting te Leuven met de trein L 3378
P 8349 Delta (16.34u) Etterbeek Mechelen Leuven Aarschot (18.07u) L 3366 Halle (16.28u) Mechelen (17.27u) zal verlengd worden tot Leuven (17.52u). Te Leuven is er aansluitingen met de L-trein 2889 voor de reizigers die verder wensen te rijden richting Aarschot P 8200 Schaarbeek (16.58u) Etterbeek Mechelen Antwerpen-Luchtbal (18.38u) Voor de reizigers komende van Delta en Merode: L 3566 tot Mechelen, waar er aansluiting is met de IC 4516 die doorrijdt tot Antwerpen met 5 tijdwinst als gevolg ten opzichte van de P 8200. Voor de reizigers komende van Etterbeek, Brussel-Luxemburg en Brussel-Schuman: IR 3938 tot Brussel-Noord waar de aansluiting verzekerd wordt met de IC4516 naar Antwerpen, met een rittijdwinst van 36 ten opzichte van de P 8200
P 8475 Rodange (Luxemburg) 18.50u Aarlen (19.10u) L 5967 Rodange (19.01u) Aarlen (19.20u)µ

Voor meer gedetailleerde informatie over deze nieuwe dienstregeling, consulteer de Train Info Services (SMS 2828, My Train Info, ), de folders (IC-IR- brochure vanaf 22/11 beschikbaar in de stations), de affiches in de stations of www.nmbs.be .

Train info on iPhone

De NMBS-applicatie voor iPhone zit in de finale acceptatiefase bij Apple. Dit nieuwe informatiemiddel maakt het voor de reiziger mogelijk om op de iPhone multimodale informatie in real time te ontvangen.

Train Info on iPhone heeft 4 hoofdfuncties:

* Favorieten: de dagelijkse trajecten van de reizigers in real time
* Reisplanner: samenstellen van de reisroute van deur tot deur
* Omgeving: welke zijn de dichtstbijzijnde stations of stopplaatsen
* Dienstregeling: welk transportmiddel vertrekt (of komt aan) wanneer

Reizigers kunnen ook blijven gebruik maken van de talrijke andere informatiepunten van NMBS: My Train Info, SMS 2828, www.nmbs.be, mobiele website m.nmbs.be, het call center op 02/528.28.28, de dienstregelingsbrochures en natuurlijk ook het NMBS-personeel.