voor efficiënt vervoer nodigâ
De Raad voor Verkeer en Waterstaat, de VROM-raad en de Algemene
Energieraad hebben vandaag een advies uitgebracht aan de ministers
Eurlings en Van der Hoeven over CO2-reductie in verkeer en vervoer.
Transport en Logistiek Nederland (TLN), EVO en Koninklijk Nederlands
Vervoer (KNV) stellen in een reactie hierop dat bedrijfsleven én
kabinet nu aan zet zijn bij het verminderen van de CO2-uitstoot.
Ondernemers door efficiënter en schoner te vervoeren, en het kabinet
door regelgeving die efficiënter vervoer frustreert, aan te pakken.
Nederland moet rekening houden met het Europese beleid en niet een
eigen systeem bedenken waar het gaat om betalen voor CO2-uitstoot. De
Europese Commissie doet op dit moment onderzoek naar de uitgangspunten
voor het berekenen van kosten die transport veroorzaakt, bijvoorbeeld
door CO2-uitstoot en files. De resultaten van dit onderzoek worden
verwacht in het voorjaar. Het Nederlandse kabinet moet rekening houden
met de Europese uitgangspunten en ervoor zorgen dat een eventuele
heffing transparant is en vastleggen dat de uitgangspunten van zoân
heffing gelijk zijn voor weg, water, spoor en lucht. Bovendien moeten
de voorwaarden voor alle lidstaten onderling hetzelfde zijn, en moet de
Europese Unie met andere economische machtsblokken duidelijke afspraken
maken om er zeker van te zijn dat er geen concurrentienadeel optreedt
ten opzichte van landen die geen milieumaatregelen nemen.
De CO2-uitstoot door het vrachtverkeer is de laatste decennia gestegen
doordat mensen meer zijn gaan consumeren. Toch heeft de vrachtauto niet
meer dan 3,5 procent aandeel in de totale Nederlandse uitstoot. Tot nu
toe zijn er nauwelijks technische mogelijkheden geweest om de uitstoot
te beperken: vrachtautoâs rijden op diesel - wat qua CO2 de meest
efficiënte fossiele brandstof voor vrachtautoâs is - en de motoren
zijn al zeer efficiënt gemaakt. Voor de toekomst geldt dat de vraag
naar goederenvervoer bij alle modaliteiten zal blijven stijgen (tot
2020 met 40 procent). Dat maakt het haast onmogelijk om in de sector
een absolute significante daling van de uitstoot te realiseren. Het
bedrijfsleven doet veel om uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Onder
andere met programmaâs voor brandstofbesparing, de verbetering van
logistieke efficiency door bundeling, samenwerking en ICT maar ook door
experimenten met alternatieve schone brandstoffen en zuiniger
rijgedrag.
Efficiënter vervoer is in veel gevallen niet mogelijk omdat
regelgeving dit frustreert. TLN, EVO en KNV roepen het kabinet op deze
regels aan te pakken. Zo heeft de minister van Verkeer en Waterstaat
aangegeven dat hij de toelating van ecocombiâs van 60 ton niet
toestaat, terwijl proeven hebben aangetoond dat er bij transport van
dezelfde hoeveelheid lading met ecocombiâs gemiddeld 33 procent
brandstof kan worden bespaard. Grootschalige inzet van ecocombiâs in
Nederland leidt tot een reductie van 3 tot 6 procent van de
CO2-emissies door vrachtverkeer.
Ook moet het kabinet maatregelen nemen om de doorstroming van het
vrachtverkeer te verbeteren door te zorgen voor meer wegcapaciteit en
de invoering van kilometerbeprijzing voor al het verkeer conform het
advies van Anders Betalen voor Mobiliteit. Dat moet gepaard gaan met
een forse inzet op hoogwaardige openbaar vervoer verbindingen, zodat de
particulier een snel en betrouwbaar alternatief heeft. Ook is het nodig
om belemmeringen die extra verkeer opleveren op te heffen, zoals het
verminderen van voertuigbeperkingen en verruimen van venstertijden
waarbinnen steden bevoorraad mogen worden. Alleen dat laatste kan al 40
procent schelen. Nu nog moeten vrachtautoâs in de ochtendspits
aansluiten, waardoor en meer voertuigen ingezet moeten worden, omdat
zij na bijvoorbeeld elf uur de stad niet meer in mogen. Een stilstaande
vrachtauto stoot aanzienlijk meer uit dan een rijdende. Ook pleiten de
organisaties voor de inzet van âgroen asfaltâ: doelgroepstroken voor
het zware verkeer zodat bussen, touringcars en vrachtautoâs op
efficiënte wijze doorstromen. Tenslotte pleiten de organisaties voor
het fiscaal stimuleren van alle schone alternatieve brandstoffen. Nu
zijn deze grotendeels duurder dan de gewone brandstof.
EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport