Ingezonden persbericht


ROVER en TreinTramBus: Leve de Beneluxtrein!

zondag 12 december 2010

Reizigersvereniging Rover en de Vlaamse reizigersorganisatie TreinTramBus zijn blij dat de Intercity van Brussel en Antwerpen naar Amsterdam via Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam en Den Haag (de 'Beneluxtrein') ook in 2011 blijft rijden. Daarom boden zij vandaag een klein geschenk aan een van de dienstdoende machinisten aan. De reizigersverenigingen waarderen het dat de treinreiziger op een belangrijke verbinding tussen België en Nederland de keuze houdt tussen een klassieke trein en een hogesnelheidstrein.

Volgens de oorspronkelijke planning wilden de spoorwegen al in 2007 de intercitydienst Brussel - Amsterdam verleggen naar de hogesnelheidslijn. Die plannen worden nu op z'n vroegst in 2012 uitgevoerd. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Als het aan de spoorwegen ligt, blijft er slechts een boemeltje tussen Antwerpen en Roosendaal over. Een verbinding met een trein die tussen Roosendaal en Antwerpen Centraal 10 maal stopt is natuurlijk geen reëel alternatief voor iemand die verder dan een paar kilometer wil reizen."

Op de hogesnelheidstrein zullen in de toekomst veel hogere tarieven en een reserveringsplicht gelden. De reizigersorganisaties dringen erop aan dat de spoorwegen de reizigers de keuze laten tussen een klassieke trein, met hetzelfde prijs- en kwaliteitsniveau als nu, en de hsl. Deze laatste is weliswaar sneller, maar ook veel duurder, stopt onderweg niet vaak en voor internationaal vervoer geldt een reserveringsplicht.

Kees Rotteveel, voorzitter van de werkgroep Internationaal van Rover: "Als mensen de keuze krijgen tussen een dure Fyra en een onaantrekkelijke boemel, zullen ze in veel gevallen voor de auto kiezen. Naar een intercityverbinding blijft veel vraag bestaan. De belangstelling voor de Beneluxtrein blijft groot, ook nu de hogesnelheidslijn een jaar in gebruik is."

---------------------



Ingezonden persbericht