Gemeente Lelystad

Lelystad krijgt weer VVV informatiepunt

Maandag 13 december 2010

Lelystad krijgt komend jaar weer een toeristisch informatiepunt in Lelystad met de VVV-status. Naast het informatiepunt in Bataviastad komt er een informatiepunt in het stadshart in de westentree van het nieuwe stadhuis.

Regie

De huidige Tourist Info in de gemeentelijke stadswinkel krijgt een andere constructie waarbij een VVV agentschap ontstaat volgens het concept `De Kamer van Lelystad'. De gemeente draagt hiertoe de regie op de uitvoering van de toeristische informatievoorziening en de toeristische marketing over aan City Marketing Lelystad.

De Kamer van Lelystad

Naast het toeristisch informatiepunt in het informatieloket van Batavia Stad is een tweede informatiepunt gewenst. Het informatiepunt zal beschikken over de VVV-status via VVV-licentiehouder Toerisme Flevoland. Het Stadshart is centraal gelegen en sluit ook aan bij bezoekers die komen met openbaar vervoer. De westentree van het stadhuis/bibliotheek biedt een aantrekkelijke locatie die straks van buitenaf direct herkenbaar en zichtbaar is als toeristisch informatiepunt.

De Kamer van Lelystad

Om het (toeristisch) product van Lelystad onderscheidend neer te zetten is samen met de gemeente Lelystad, City Marketing Lelystad, Toerisme Flevoland, FlevoMeer Bibliotheek, Triade en een horecaondernemer gewerkt aan het concept De Kamer van Lelystad. De Kamer van Lelystad staat voor een bijzondere huiskamer (ruimte) waar iedereen zich welkom en thuis voelt. Het straalt het gastvrije, avontuurlijke en verrassende karakter van Lelystad uit en is dan ook vormgegeven in de stadsstijl. Elke inwoner én bezoeker herkent hier Lelystad geeft lucht!

Functies

De Kamer van Lelystad heeft meerdere functies; cultuurkamer, ontmoetingsplek, leeskamer, horecagelegenheid, expositieruimte, spreekkamer, zitkamer, informatiepunt. De Kamer is ingericht als café maar functioneert ook als plek waar Lelystadse producten te verkrijgen zijn. Hier worden Lelystedelingen en bezoekers actief en reactief op de hoogte gebracht van wat er te doen is in Lelystad. Van aankondigingen van evenementen, activiteiten en voorstellingen tot fietsroutes, bezienswaardigheden en presentaties van het toeristisch bedrijfsleven. De Kamer is zowel als VVV (landelijk) als I-logo (internationaal) herkenbaar waarbij de stadsstijl (`Lelystad geeft lucht') leidend is.

Organisatie

De gemeente draagt de regie op de uitvoering van de toeristische informatievoorziening en de toeristische marketing over aan City Marketing Lelystad. In de rolverdeling is de gemeente opdrachtgevend, kaderstellend en toetsend waar City Marketing Lelystad regievoerend, strategiebepalend en coördinerend is. Met het overdragen van deze taak wil de gemeente een efficiencyslag maken en door optimalisering van de toeristische informatievoorziening Lelystad als aantrekkelijke stad voor recreatie neerzetten.

City Marketing Lelystad

City Marketing Lelystad is verantwoordelijk voor de strategie, regie, inhoud en uitvoering van vele citymarketing activiteiten voor Lelystad. Daar komt nu de toeristische informatievoorziening en de marketing en promotie van toerisme en recreatie bij. Voor de invulling van deze regietaak zal City Marketing Lelystad een bedrijfsplan toeristische informatievoorziening opstellen waarin ook een marketingplan wordt opgenomen. Het bestaande toeristisch platform waarin een vertegenwoordiging van de toeristisch recreatieve ondernemers is vertegenwoordigd, zal op verzoek fungeren als adviesraad. De gemeente Lelystad zal zowel vanuit haar opdrachtgeversrol als in de rol van voorzitter van het toeristisch platform, kaderstellend blijven en vanuit deze taak ook het contact met de ondernemers in de toeristische sector onderhouden.
Ja