Nederlandse man vreest perfecte partner in films en op tv

13/12/2010 10:37

Relatieplanet.nl

Roden, 13 december 2010 - De Nederlandse man is minder zeker dan hij lijkt. Bijna de helft vraagt zich af of hij wel voldoet aan het ideaalbeeld dat z'n partner had. Dat blijkt uit onderzoek van Relatieplanet.nl. Ook zegt bijna de helft van de Nederlandse mannen weleens het gevoel te hebben niet te kunnen voldoen aan het beeld van de ideale partner zoals dat wordt neergezet door de media.

Overigens klopt datzelfde ideaalbeeld van de perfecte partner dat in films en tv-series wordt neergezet niet, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Niet minder dan 93% van de Nederlanders vindt dat het geschetste beeld van de droomman of -vrouw zoals het is te zien in de media niet overeenkomt met de werkelijkheid. Toch heeft het wel degelijk invloed: 44% van de Nederlandse mannen zegt zich wel eens af te vragen of hij voldoet aan het beeld van de perfecte partner dat vriendin of echtgenote heeft. En 11% geeft onomwonden toe waarschijnlijk niet in dat plaatje te passen. Tenslotte geeft 41% aan af en toe het gevoel te hebben niet te kunnen voldoen aan het beeld van de ideale partner dat de media schetsen.

Invloed mediacontacten

Het onderzoek toont ook aan dat hoe meer media iemand 'consumeert', des te groter de invloed op het ideaalbeeld. In de groep Nederlanders met veel mediacontacten denkt 57% dat de beelden die worden getoond invloed hebben op het beeld dat ze hebben van de ideale partner. In de groep met minder mediacontacten is dat slechts 34%.

Perfecte plaatje

Relatieplanet.nl besloot tot het onderzoek na de constatering dat bezoekers van de site die betrekkelijk kort kijken naar profielpagina's, langer op zoek blijven naar een relatie. Bovendien keren ze na een periode van afwezigheid gemiddeld vaker terug dan bezoekers die aanzienlijk meer tijd doorbrengen op de datingsite. "We wilden weten wat de invloed van het ideaalbeeld daarbij is", licht Tjeerd Korenstra (directeur Relatieplanet.nl) toe. "Groot dus, zo laat het onderzoek zien. Mensen worden vaak onbewust meer beïnvloed door het perfecte plaatje dat de media ons voorschotelen dan ze zelf denken. Niet makkelijk om je daar niet door te laten beïnvloeden. Daarom start Relatieplanet de campagne 'Stop met dromen, start met daten'. Op deze manier willen we mensen ervan doordringen dat bij een relatie die voldoening biedt veel meer komt kijken dan het zoeken van iemand die voldoet aan een ideaalbeeld."

Spook najagen

"Deze uitkomsten verbazen me niet", reageert psycholoog en relatietherapeut Jean Pierre van de Ven op de uitkomsten. "Ik zie in mijn dagelijkse praktijk dat veel mensen een spook najagen. Men heeft een ideaalbeeld in het hoofd van de perfecte partner, opgedrongen door de media. Wanneer mensen dan vervolgens langdurig een huishouden gaan delen komen ze er achter dat het anders werkt. En dat kan dus problemen opleveren."





http://www.relatieplanet.nl