Rijksvoorlichtingsdienst

Laatste bottleneck A4 veel eerder opgelost

Tweeënhalf jaar eerder dan gepland, is de laatste bottleneck van de A4 tussen Amsterdam en Delft opgelost. Dat heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu bekend gemaakt. Medio 2012 rijdt de weggebruiker al over een extra, derde rijstrook tussen Leiderdorp en Leiden/Zoeterwoude-Dorp in plaats van eind 2014 zoals aanvankelijk gepland.

Het project A4 Burgerveen-Leiden is het eerste spoedaanpakproject waarvoor op 23 september 2009 de schop de grond in ging. Vandaag opende de minister het noordelijk deel van dit traject tussen Burgerveen en Roelofarendsveen. Daarnaast maakte ze bekend dat het zuidelijke deel, tussen Leiderdorp en Leiden/Zoeterwoude-Dorp, ruim twee jaar eerder met drie rijstroken open kan voor het verkeer. Dit is mogelijk door het eerstgebouwde westelijke deel van de wegverbreding richting Den Haag tijdelijk in te richten voor drie rijstroken in beide richtingen. Daarover hebben Rijkswaterstaat, omgeving, hulpdiensten en aannemer BAM afspraken gemaakt. Zo geldt om dit mogelijk te maken tijdelijk een aangepaste snelheid van 80 km/u.

De wegverbreding en -verdieping op het zuidelijk deel van dit tracé op de A4 vindt plaats in twee fasen. Allereerst wordt aan de westzijde (richting Den Haag) een verdiepte wegverbreding gerealiseerd. Door tijdelijk iets smallere rijstroken te gebruiken kunnen er op dit traject al in 2012 zes rijstroken beschikbaar zijn. Deze worden ingezet voor beide richtingen. In de tweede fase wordt de bestaande A4 omgebouwd tot een verbrede en verdiepte A4. Het projectdeel Zuid komt eind 2014 geheel gereed, waarmee de totale verbreding van de A4 Burgerveen - Leiden een feit is. Dan wordt ook het verkeer in beide rijrichtingen gesplitst naar de normale situatie van twee keer drie rijstroken met een snelheid van 100 km/u.

Project in fasen: midden, noord en zuid

De verbreding van de A4 tussen knooppunt Burgerveen en Leiden en de bouw en aanpassing van de aquaducten, viaducten en andere bouwwerken gebeurt in fasen en is opgedeeld in een midden, noordelijk en zuidelijk deel.

Rijkswaterstaat is in 2001 begonnen met het middendeel, het traject waar de A4 parallel loopt met de Hogesnelheidslijn-Zuid ter hoogte van Hoogmade. Dit deel is inmiddels verbreed van 2x2 naar 2x3 rijstroken en medio 2006 opengesteld.

Het noordelijk deel betreft het op 13 december, officieel geopende wegdeel tussen knooppunt Burgerveen (ter hoogte van Nieuw-Vennep) en Roelofarendsveen. In dit noordelijk deel van de A4 tussen Burgerveen en Roelofarendsveen zijn de grootste ingrepen het aanleggen van een tweede Ringvaartaquaduct en het aanpassen van knooppunt Burgerveen.

In het zuidelijk deel, tussen de Dwarswatering in Leiderdorp en de afrit Leiden/Zoeterwoude-Dorp, wordt de A4 ter hoogte van de Oude Rijn verdiept aangelegd over een lengte van 1400 meter. De brug over de Oude Rijn verdwijnt en wordt vervangen door een aquaduct. De verdiepte ligging zorgt ervoor dat de weg beter ingepast wordt in de omgeving, minder zichtbaar zal zijn en geluidsarm wordt. De werkzaamheden worden eind 2014 afgerond.

Knelpunten wegwerken
Het project A4 Burgerveen-Leiden is onderdeel van het programma Spoedaanpak Wegen. Rijkswaterstaat pakt dertig hardnekkige knelpunten op de weg versneld aan om de doorstroming te verbeteren en de reistijd betrouwbaarder te maken. De Spoedaanpak kenmerkt zich door eenvoudigere en snellere procedures, uiteraard met behoud van inspraakrecht van betrokkenen. Bij de dertig Spoedaanpakprojecten gaat vóór mei 2011 de schop in de grond en tien daarvan worden vóór mei 2011 afgerond. Inmiddels is bij 20 projecten de schop de grond ingegaan. Vijf trajecten zijn al geopend.

Noot voor redacties (