Inspectie Verkeer en Waterstaat
Diverse oorzaken botsing Zwolle
Nieuwsbericht | 13-12-2010
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) concludeert dat de zijdelingse
botsing tussen een reizigers- en goederentrein op zaterdag 29 mei 2009
te Zwolle is veroorzaakt doordat de goederentrein voorbij een rood sein
is gereden. Uit het onderzoek blijkt verder dat er een groot aantal
oorzaken zijn die verklaren waarom de machinist het sein heeft gemist.
De inspectie concludeert onder meer dat het gepasseerde sein niet
voldoende opvalt. Ook staat het sein relatief kort achter een
voorafgaand sein. Daardoor tonen twee seinen het seinbeeld "geel" op
het moment dat het betreffende sein rood toont. Dit is verwarrend voor
de machinist aangezien normaliter één geel seinbeeld direct opgevolgd
wordt door een rood sein. Tevens is het niet duidelijk wat het doel van
het betreffende sein is. De inspectie is van mening dat dit sein kan
worden opgeheven indien het sein geen specifiek nut heeft.
Verder constateert de inspectie dat de goederentrein structureel zes
tot twaalf minuten te vroeg in Zwolle aankomt maar dat er geen
eenduidige afhandelingstrategie is voor deze trein. Daardoor is het
voor een machinist onduidelijk of en waar hij een rood sein kan
verwachten en de trein tot stilstand moet brengen. In dergelijke
situaties moeten volgens de inspectie maatregelen getroffen worden om
duidelijkheid te creëren voor de machinist.
Ten tijde van het voorval was de invoering van het ATB-Vv systeem in
volle gang. Dit systeem zorgt ervoor dat bij snelheden onder 40 km/u
rode seinen niet onterecht worden gepasseerd. De locomotief van de
goederentrein was echter nog niet uitgerust met ATB-Vv. Ook de
baanapparatuur bij het sein was niet volledig. Indien de baan- en
treinapparatuur volledig werkzaam waren geweest dan had de botsing niet
plaatsgevonden. Inmiddels zijn de gerepareerde locomotief en het
gepasseerde sein wel uitgerust met ATB Vv.
Betrokken partijen hebben vier weken de tijd om op het
onderzoeksrapport te reageren.