Inspectie Verkeer en Waterstaat


Diverse oorzaken botsing Zwolle

Nieuwsbericht | 13-12-2010

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) concludeert dat de zijdelingse botsing tussen een reizigers- en goederentrein op zaterdag 29 mei 2009 te Zwolle is veroorzaakt doordat de goederentrein voorbij een rood sein is gereden. Uit het onderzoek blijkt verder dat er een groot aantal oorzaken zijn die verklaren waarom de machinist het sein heeft gemist.

De inspectie concludeert onder meer dat het gepasseerde sein niet voldoende opvalt. Ook staat het sein relatief kort achter een voorafgaand sein. Daardoor tonen twee seinen het seinbeeld "geel" op het moment dat het betreffende sein rood toont. Dit is verwarrend voor de machinist aangezien normaliter één geel seinbeeld direct opgevolgd wordt door een rood sein. Tevens is het niet duidelijk wat het doel van het betreffende sein is. De inspectie is van mening dat dit sein kan worden opgeheven indien het sein geen specifiek nut heeft.

Verder constateert de inspectie dat de goederentrein structureel zes tot twaalf minuten te vroeg in Zwolle aankomt maar dat er geen eenduidige afhandelingstrategie is voor deze trein. Daardoor is het voor een machinist onduidelijk of en waar hij een rood sein kan verwachten en de trein tot stilstand moet brengen. In dergelijke situaties moeten volgens de inspectie maatregelen getroffen worden om duidelijkheid te creëren voor de machinist.

Ten tijde van het voorval was de invoering van het ATB-Vv systeem in volle gang. Dit systeem zorgt ervoor dat bij snelheden onder 40 km/u rode seinen niet onterecht worden gepasseerd. De locomotief van de goederentrein was echter nog niet uitgerust met ATB-Vv. Ook de baanapparatuur bij het sein was niet volledig. Indien de baan- en treinapparatuur volledig werkzaam waren geweest dan had de botsing niet plaatsgevonden. Inmiddels zijn de gerepareerde locomotief en het gepasseerde sein wel uitgerust met ATB Vv.

Betrokken partijen hebben vier weken de tijd om op het onderzoeksrapport te reageren.