Blauw Research


Webshops draaien 39% meer omzet door Sinterklaas


1 december 2010 door IT Commercie

Nederlandse webwinkels hebben in aanloop van Sinterklaas bijna veertig procent meer omzet gedraaid. In de periode van 1 november tot 5 december verwachten de online shops een omzet van 102 miljoen euro te kunnen boeken, in vergelijking met 73,5 miljoen euro als gemiddelde weekomzet van 1 januari tot 1 november. Dat blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Blauw Research in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

Blauw Research deed online onderzoek onder ruim 1100 leden van Thuiswinkel.org, waarbij dienstverleners, reisorganisaties en voedselbedrijven buiten beschouwing zijn gelaten. Onder de meest gekochte producten bevonden zich volgens de respondenten veel speelgoed (zeventien procent), zoals Lego en Playmobil, maar ook consumentenelektronica, zoals digitale camera's, spelcomputers en MP3-spelers (37 procent). Daarnaast scoorde kleding hoog met bijna dertig procent.

Ook zal er onderzoek gedaan worden naar de uitgaven die in de Kerstperiode online worden gedaan. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, denkt dat met de Kerst de online omzet boven de acht miljard uit gaat komen. De cadeaus zijn volgens Jongen iets duurder, maar vallen wel in dezelfde categorie als de sinterklaascadeaus.