CDA


Sterk: Bellers met schulden blijven registreren maandag 13 december 2010

Telecombedrijven moeten klanten met schulden blijven melden bij het Bureau Krediet Registratie (BKR). Dat vindt CDA-kamerlid Mirjam Sterk. Ze bracht dit punt op tijdens de begrotingsbehandeling van Sociale Zaken.

Eerder dit jaar kondigde de telecombranche aan gsm-klanten met een betalingsachterstand vanaf volgend jaar niet meer bij het BKR te registeren, omdat mensen door een relatief kleine telefoonschuld jaren later nog problemen krijgen bij het afsluiten van een lening of hypotheek voor een huis. âMaar dat is natuurlijk geen oplossing. Het gaat hierbij veelal om jongeren die zich al jong in de schulden werken. Een paar honderd euro lijkt misschien niet een hele grote schuld, maar voor een scholier zonder vast inkomen, is het dat wel. Als dit voortaan niet meer geregistreerd wordt, verliezen we ook grip op het probleemâ, zegt Sterk. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat mensen straks geen huis kunnen kopen doordat ze achtervolgd worden door een relatief kleine schuld uit het verleden. Daarom vroeg Sterk de staatssecretaris om in gesprek te gaan met de telecombranche en het BKR. âHet moet toch mogelijk zijn om afbetaalde schulden sneller uit de registratie van het BKR te laten verdwijnen? Of bijvoorbeeld een drempelwaarde voor registratie af te spreken? Het is te belangrijk om dit te laten schieten, want uit onderzoek blijkt dat jongeren met een telefoonschuld twaalf keer meer risico lopen op financiële problemen later', aldus Sterk.