Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Door fietspromotiecampagne vaker met de fiets

'Met Belgerinkel naar de Winkel' wegens succes in 2011 verlengd

De Bilt, 13 december 2010 - Na het succes van dit jaar organiseert IVN van zaterdag 7 mei t/m zaterdag 11 juni 2011 wederom de campagne Met Belgerinkel naar de Winkel: fietsen stimuleren door te belonen. Fietsen is goed voor de luchtkwaliteit, de klimaatbeheersing, de conditie van de fietser, de portemonnee en de bereikbaarheid in de gemeente.

De campagne laat mensen voor het doen van de boodschappen vaker de fiets pakken in plaats van de auto. 'Dat werkt,' aldus vrijwilligerscoördinator Be Wolfs van Het Pakhuis in Ermelo die voor de gemeente Ermelo dit jaar voor de tweede keer de campagne uitvoert. '30 Procent van de deelnemers geeft aan vaker de fiets te pakken.'

Wolfs: 'Met minimale inspanning bereiken we een maximaal resultaat. Door samenwerking met vrijwilligersorganisaties, winkeliers en de helpdesk van het IVN, kunnen we tegen lage kosten zoveel mogelijk mensen bereiken. Het wederom organiseren van de campagne versterkt dit effect. Mensen vragen ons of ze volgend jaar weer mee kunnen doen!'

Resultaten 2010 op een rij


· 15 deelnemende gemeenten


· 1300 winkeliers, ruim 50 procent van de winkeliers per gemeente.


· Ruim 30 procent van de deelnemers is meer gaan fietsen


· 4110 nuttige tips en adviezen van burgers over te weinig of verkeerde fietsrekken, bestrating en slecht wegdek, problemen bij oversteken en de verkeersveiligheid. Deze kunnen de gemeenten meegenomen worden bij de uitvoering van het fietsbeleid.


· In totaal is door de deelnemers in de campagneperiode circa 182.000 kilometer gefietst. Wanneer men zoveel kilometers per auto aflegt, wordt daarmee 30.910 kg CO2 uitgestoten.

Over de campagne
Elke inwoner die in de campagneperiode op de fiets een aankoop doet bij een deelnemende winkelier ontvangt een sticker op een speciale spaarkaart. Winkels die aan de campagne deelnemen zijn te herkennen aan een speciale campagneposter op het raam. Mensen die een volle spaarkaart inleveren bij één van de deelnemende winkeliers doen mee aan een verloting van één of meer (fiets)prijzen. Op de spaarkaart kunnen de deelnemers tips vermelden om de fietsvriendelijkheid in de gemeente te verbeteren.

Gemeenten kunnen zich tot 7 januari 2011 aanmelden voor de campagne via www.belgerinkel.nl. Bij vragen kunt u contact opnemen met de campagneorganisatie van het IVN via info@belgerinkel.nl of bel 030-2210599.

Over IVN Nederland
IVN draagt bij aan een duurzame samenleving door mensen te betrekken bij natuur, milieu, landschap en leefomgeving. IVN doet dit door samenwerking, educatie en communicatie, als initiator en partner. De vrijwilligersorganisatie van IVN bestaat uit ongeveer 174 lokale IVN-afdelingen met ruim 17.000 leden.

Noot voor de redactie,