Blauw Research


Keuze maken via internet wordt lastiger

11 december 2010 door Klantinteractie Kenniscentrum

In september 2010 is voor het tweede jaar de Multichannel Monitor gepresenteerd. Het onderzoek is uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van het Bedrijfschap Detailhandel en Thuiswinkel.org. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 1500 Nederlanders van 16 tot 65 jaar. Internet is even doorslaggevend geworden als informatie via de winkelvloer. Opmerkelijk is dat men vindt dat het lastiger wordt om via internet keuzes te maken.

Oriëntatie

-internet is het belangrijkste oriëntatie kanaal: 41% van de aankopen is voorafgegaan door een zoektocht op internet, het winkelkanaal en printkanaal zijn in deze fase voor 34% resp. 33% van de aankopen gebruikt. Deze percentages zijn vergelijkbaar met vorig jaar


-internet is even doorslaggevend als de winkelvloer: De betekenis van informatie via internet is iets toegenomen


-grote verschillen tussen productgroepen:
Voor productgroepen als erotiek, reizen, tickets e.d. vindt de oriëntatie vrijwel uitsluitend via internet plaats. Voor andere groepen zoals interieur, boeken, doe-het-zelf, decoratie e.d. vindt brede orientatie plaats via zowel internet als de winkel. Deze uitkomsten zijn vergelijkbaar met vorig jaar


-gezochte informatie per kanaal:
Internet wordt vooral ingezet voor productinformatie en informatie over de prijs. De winkel wordt meer gebruikt om te beoordelen of een product aan de persoonlijke wensen voldoet.
Deze uitkomsten zijn vergelijkbaar met vorig jaar

Aankoop

-aankopen voornamelijk via de winkel en meer direct via de producent: 71% wordt in de winkel aangeschaft en 23% via internet. Deze verhouding is vergelijkbaar met vorig jaar. Aandeel direct aankopen bij producten is toegenomen en bedraagt 6% in 2010


-meer after sales momenten:
Er is een lichte stijging in het aantal contacten na de aankoop. Bij 20% van de aankopen is erna nog contact met de leverancier geweest

Switchgedrag

-25% switched van kanaal bij de aankoop:
De kanaalswitches zijn voornamelijk van online of print naar offline. Omgekeerd komt nauwelijks voor, bij slechts 3% van de aankopen


-toename en afname van switchgedrag per productgroep: Het switchgedrag is toegenomen bij tuinartikelen (46%), witgoed (34%) en persoonlijke verzorging (33%). Bij auto's en kleding is de kanaalswitch afgenomen


-redenen voor kanaalswitch
De redenen om naar offline te switchen zijn vooral `het product in de handen willen houden', `de aanbieding in de winkel', `er in de winkel tegenaan lopen', en `de ongewenste betaalmethode'. 11% geeft aan vanwege de betaalmethode naar offline te switchen, een toename vergeleken met vorig jaar


-online oriëntatie wordt lastiger gevonden
Het percentage consumenten dat vindt dat zij via internet gerichter kunnen zoeken, neemt af. Er wordt vaker aangegeven dat het maken van een keuze via internet lastig is, en dat men daarom de winkel bezoekt.