Rijksoverheid
13 december 2010
vervolgstudie n.a.v. advies Commissie Van Hall II
Geachte Voorzitter,
Het LEI heeft naar aanleiding van de opdracht van mijn ministerie een nadere
studie verricht naar de mogelijkheden van het invoeren van toeslagen en
aftrekposten in relatie tot de productieomstandigheden en naar het functioneren
van de pachtnormen voor agrarische bedrijfsgebouwen. Bij brief van 29 juni 2010
heeft de toenmalige minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit u hierover
geïnformeerd (Kamerstukken II 2009/10, 27 924, nr. 46). Het LEI heeft die studie
recentelijk afgerond en heeft mijn ministerie de rapporten aangeboden. Ik stuur u
hierbij die rapporten, te weten "Toeslagen en aftrekken voor afwijkende
productieomstandigheden'(nr. 10#169) en "Hoogst toelaatbare pachtprijs van
agrarische bedrijfsgebouwen "(nr. 10#170).
Het LEI komt in zijn rapport "Toeslagen en aftrekken voor afwijkende
productieomstandigheden" tot de conclusie dat het weinig zinvol lijkt om een
systeem van aftrekposten en toeslagen aan het vigerende pachtprijzensysteem
toe te voegen. Het LEI heeft geconstateerd dat er slechts in enkele gevallen
sprake is van uitschieters naar beneden of naar boven. Voor dergelijke
uitzonderingen kan een beroep worden gedaan op de mogelijkheid van herziening
van de pachtprijs door de grondkamer wegens gewijzigde omstandigheden of
redelijkheid en billijkheid (artikel 7:333 BW). Voor zover er uitschieters
voorkomen, gaat het vooral om uitschieters naar boven, wat in geval van een
systeem van aftrekposten en toeslagen tot meer toeslagen zou leiden.
In zijn rapport "Hoogst toelaatbare pachtprijs van agrarische bedrijfsgebouwen"
concludeert het LEI dat bepaling van de pachtprijs van agrarische
bedrijfsgebouwen op basis van de WOZ#waarde moeilijk toepasbaar is. De WOZ#
waarde houdt geen rekening met pachtersinvesteringen; een correctie daarop
leidt tot extra uitvoeringslasten voor de grondkamers. Ook kunnen pachters geen
bezwaar maken tegen de hoogte van de WOZ#waarde, omdat dat recht is
voorbehouden aan de eigenaar (verpachter).
Het LEI concludeert verder dat bepaling van de pachtprijs van agrarische
bedrijfsgebouwen op basis van modernisering van het huidige, op de hectarenorm
gebaseerde systeem voor de berekening van de pachtprijs soelaas lijkt te bieden
en draagvlak heeft onder de deskundigen. Het LEI geeft in overweging om het
voorstel nog nader uit te werken alvorens toe te passen.
Ik deel de conclusies van het LEI. Ik neem de overweging over om het voorstel
voor modernisering van de huidige systematiek voor berekening van de
pachtprijzen van agrarische bedrijfsgebouwen nog nader te laten uitwerken. Ik
streef ernaar die nadere uitwerking tijdig gereed te hebben, opdat de uitkomsten
daarvan kunnen worden meegenomen bij de eerstvolgende herziening van de
pachtprijzen per 1 juli 2011.
De Staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
dr. Henk Bleker