Blauw Research


Vier aanbevelingen om fraude op te sporen

14 december 2010 door

Fraude krijgt nog steeds te weinig aandacht op corporate niveau. Dit ondanks het feit dat fraude bedrijven en overheden jaarlijks miljarden euro's kost en het steeds verder toeneemt . Daarnaast hoort fraudedetectie en risicomanagement vaak thuis bij specifieke stafafdelingen zoals een Opsporingsdienst of Speciale Zaken, in plaats van bij het business of hoger management.

Dit blijkt uit onderzoek van IBM naar fraude in de financiële wereld door middel van rondetafelgesprekken met ervaringsdeskundigen uit het bank- en verzekeringswezen. Doel van het onderzoek was om meer kennis en inzicht te verkrijgen in de strategische positie van fraudedetectie en -preventie en risicomanagement binnen de bank- en verzekeringswereld. Het onderzoek is geïnitieerd door SPSS en uitgevoerd door Blauw Research, in samenwerking met Tricia Howse, fraudebestrijder bij het Serious Fraud Office in Engeland.

Nog geen concrete aanpak
Fraudebestrijding blijkt een complex onderwerp te zijn dat nog steeds op abstract niveau wordt besproken en behandeld binnen organisaties. Men is vooral bezig met de definiëring van de problematiek, in plaats van dat er tastbare initiatieven worden ondernomen en significante vooruitgang wordt geboekt met een concrete aanpak van fraude.

Vier aanbevelingen
Uit het onderzoek blijkt echter dat organisaties een aantal overzichtelijke maatregelen kunnen nemen om fraude en misbruik op te sporen en te voorkomen. Enkele aanbevelingen van de experts voor de effectieve opsporing en detectie van fraude zijn:


1. Verbeter data- en kennismanagement, ook op internationaal niveau Het is essentieel dat de financiële branche en wetshandhavers kennis delen over fraude, misbruik, oneerlijke activiteiten en crimineel gedrag. Alleen als ervaringen worden gedeeld, kunnen organisaties de nodige maatregelen treffen en gezamenlijk optreden om fraude effectief tegen te gaan. Aangezien fraude steeds meer internationale vormen aanneemt, is het belangrijk dat organisaties ook internationaal preventiemaatregelen met elkaar delen en gecoördineerd actie ondernemen. Door samen te werken op het gebied van preventie, het plannen en analyseren van hulpbronnen en het trainen en betrekken van de juiste mensen, kunnen betere resultaten worden behaald.


2. Pas bedrijfsstructuur en -cultuur aan
Binnen iedere organisatie zou een structuur moeten worden ontwikkeld waarin, naast een eventuele opsporingsafdeling, ook het business management zich met fraude en risicomanagement bezighoudt. De beschikbare informatie moet transparant zijn binnen de gehele organisatie. Dit vergroot de bewustwording van de risico's die fraude met zich meebrengt. Daarnaast dienen organisaties vooraf een inschatting en voorspelling te maken van risicovolle activiteiten of klanten. Met het opsporen van fraude nemen de risico's van nieuwe of andere fraudevormen niet af; het investeren in fraudepreventie levert uiteindelijk een beter resultaat op.


3. Vergroot transparantie
Helderheid, inzichtelijkheid en toegankelijkheid van bedrijven en producten hangen nauw samen met het vertrouwen dat wordt verkregen van klanten en investeerders. Organisaties moeten zoveel mogelijk bronnen inzetten om informatie te verzamelen en om zo een compleet beeld te creëren van potentieel frauduleuze activiteiten en personen.


4. Pas de juiste technologieën toe
Voor het opsporen van fraude is het ook mogelijk om bepaalde technologieën in te zetten. Predictive analytics-software maakt het bijvoorbeeld mogelijk om fraude te bestrijden en te voorkomen. Deze software maakt gebruik van geavanceerde statistische en data mining-technieken om grote hoeveelheden data te analyseren en zo tijdig patronen en afwijkingen hierin op te sporen. Hiermee worden voorspellende modellen ontwikkeld die vaststellen welke klanten of activiteiten mogelijk frauduleus zijn. Organisaties moeten zich realiseren dat het voorkomen van fraude beter is dan genezen. De inzet van predictive analytics zorgt ervoor dat er automatisch voorspellingen en aanbevelingen worden gedaan waarop beleidsmakers tijdig kunnen anticiperen.

Noodzaak
"De noodzaak om fraude te bestrijden wordt steeds groter en organisaties en overheidsinstellingen zijn zich in toenemende mate bewust van de vele miljarden euro's die erdoor verloren gaan," aldus Jaap Vink, senior principal van IBM SPSS. "Uit het fraudeonderzoek is vooral gebleken dat de wil om te komen tot een effectieve aanpak er is, maar dat organisaties - tot aan het hoger management - nu moeten overgaan tot actie om het tij te keren en fraude een halt toe te roepen."