Vialis
BR>

"Hanzelijn"-tracé veilig en op spanning door Vialis

Vialis Railway Systems legt momenteel de laatste hand aan de levering van 129 stuks seinen, 256 stuks railtrafo's, 26 stuks hoogspanningsvoedingskasten 3 KV - 110 V en diverse elektrotechnische materialen ten behoeve van de Hanzelijn.

In maart ontving Vialis de opdracht van VolkerRail voor deze levering ten behoeve van de Hanzelijn. VolkerRail, het railinfrabedrijf van VolkerWessels, werkt in Flevoland met verschillende partners aan dit traject, waarbij het in totaal gaat om 95 kilometer spoor, 24 wissels, een tunnel en twee stationsomgevingen.

De `Hanzelijn' is een nieuw spoortracé dat Lelystad en hartje Zwolle (circa 45 km) met elkaar verbindt. De reistijd tussen deze steden wordt straks ca. een half uur. Hierdoor komen het noorden en noordoosten van Nederland straks qua reisafstand dichter bij de Randstad te liggen. Doel van de aanleg van de Hanzelijn is verkorting van de reistijd tussen de Randstad en Zwolle, een betere ontsluiting van Flevoland en ontlasting van spoorwegknelpunten als Utrecht en Amersfoort. Ook biedt de spoorlijn meer ruimte voor internationale (hoge snelheids)treinen en goederentreinen.

Daarnaast geeft de aanleg van dit nieuwe stuk spoor ook een nieuwe impuls aan de regio. De economische ontwikkeling wordt hiermee in het noorden en noordoosten van Nederland en in de provincie Flevoland gestimuleerd.

De eerste Vialis-leveringen binnen dit project vonden reeds vanaf juni 2010 plaats, de oplevering van het gehele project is mei 2011. Hierna start er een proef- en testperiode gedurende een periode van minimaal een jaar.

In de periode augustus tot december is ca. 20 km spoor van de Hanzelijn (tot en met station Dronten) voorzien van een beveiligingssysteem (oa seinen, spoorstroomlopen, relais- en hoogspanningskasten).

Momenteel wordt hard gewerkt om de eerste mijlpaal binnen het contract (31-12-2010) te behalen. Vanwege de vorst wordt zelfs in de traditionele kerstperiode doorgewerkt om de opgelopen achterstand in te halen.