Reclamecode scheepsinvestering maakt einde aan te eenzijdige reclames

14/12/2010 13:17

Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders

De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) en Scheepsbouw Nederland hebben een reclamecode ontwikkeld. Dit naar aanleiding van de politieke onrust die is ontstaan over reclamecampagnes die particulieren uitnodigen in zeeschepen te investeren, waarbij gebruik wordt gemaakt van de tijdelijke versnelde willekeurige afschrijving. Vooral het prominent en te eenzijdig hanteren van de fiscale gevolgen in reclame-uitingen, waarbij de nadruk lag op het geld dat de Belastingdienst teruggaf, was voor de Tweede Kamer aanleiding een motie aan te nemen (motie Bashir) die het kabinet opriep de willekeurige afschrijving zo snel mogelijk te beëindigen voor particulieren ('IB-ondernemers').

De reclamecode maakt een eind aan de eenzijdige reclames. De aanbieders van scheepsinvesteringsprojecten passen thans al hun reclame-uitingen aan en lopende radiospotjes worden met ingang van woensdag 15 december a.s. beëindigd. Eerder waren al billboards langs wegen weggehaald.

De versnelde willekeurige afschrijving is in 2009 ingesteld als tijdelijke crisismaatregel en geldt voor bijna alle bedrijfsinvesteringen in vaste activa. Door de financiële crisis zijn banken veel terughoudender geworden om ook voor gezonde projecten vreemd vermogen te verstrekken. Sterker dan de afgelopen jaren het geval was dient de reder een aanzienlijk eigen vermogen in te brengen, uit eigen middelen of via het werven van kapitaal uit de particuliere markt. Juist om de liquiditeits- en financieringspositie van bedrijven te verbeteren heeft het Ministerie van Financiën in 2009 de willekeurige afschrijving als crisismaatregel geïntroduceerd.

Doordat de effecten van de crisis in veel sectoren nog merkbaar zijn is de regeling juist met een jaar verlengd, zodat ook bedrijfsinvesteringen in 2011 in twee jaar versneld kunnen worden afgeschreven. Ook in de maritieme sector is een dergelijke crisismaatregel economisch van groot belang. Ondernemers krijgen door de afschrijving een tijdelijk liquiditeitsvoordeel. De belasting die ze uitsparen in de twee jaar door de versnelde afschrijving betalen ze in de jaren daarna weer terug, omdat er dan niet meer kan worden afgeschreven. De schatkist ontvangt per saldo hetzelfde bedrag aan betaalde winstbelasting. De regeling ondersteunt op effectieve manier het doen van nieuwe investeringen o.a. in scheepvaart en draagt daarmee bij aan het economisch herstel.

In de intensieve reclamecampagnes - vooral in de reclame-uitingen die beperkt van omvang zijn zoals radiospotjes - werd de nadruk te sterk gelegd op het fiscale voordeel en bleven andere aspecten onderbelicht. De reclamecode bepaalt dat de nadruk in de reclames vooral dient te liggen op het economisch belang van het investeren in een zeeschip. Ook worden bepaalde uitingen - bijvoorbeeld 'fiscaal aantrekkelijk' - expliciet verboden.

De reclamecode wordt onderschreven door alle bij de KVNR en/of Scheepsbouw Nederland aangesloten leden die dergelijke projecten aanbieden, waarmee alle grote aanbieders zich aan de code hebben verbonden. De code wordt per 1 januari a.s. formeel van kracht, maar vooruitlopend hierop worden alle lopende reclamecampagnes aangepast aan de geest van deze code.





http://www.kvnr.nl