Radboud Universiteit Nijmegen


Zes ton voor groot onderzoek naar leren

Datum bericht: 9 december 2010

Het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen ontvangt zeshonderduizend euro voor een groot onderzoek naar verschillende aspecten van leren vanuit het NWO-onderzoeksprogramma Nationaal Initiatief Hersenen en Cognitie (NIHC).

Daarbij wordt gebruik gemaakt van de nieuwste inzichten op het gebied van brein- en cognitieonderzoek en de expertise van het Donders Institute. Algehele coördinatie ligt bij prof. dr. Ludo Verhoeven, hoogleraar Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling. De onderzoeken gaan begin 2011 van start en zullen medio 2015 zijn afgerond. Het onderzoek is gericht op de volgende thema's:

The learning child
Het ontwikkelen en evalueren van nieuwe onderwijsvormen die recht doen aan de individuele capaciteiten van kinderen in het primair onderwijs.

Word learning from written text
Met behulp van neurocognitieve experimenten bij kinderen en volwassenen wordt bekeken onder welke condities kinderen zowel als volwassenen nieuwe woorden leren, consolideren en opslaan in het geheugen. Hoe vaak moeten woorden gezien zijn voor ze uiteindelijk worden vastgelegd? En hoe belangrijk is de context?. Ook wordt onderzocht in hoeverre het ophalen van woorden de opslag ervan nog kan versterken.

Learning and memory of multimodal information (The learning teacher) Hoe leren leerlingen en docenten? Hoe houden ze multimediale informatie vast? En kan beter leren van docenten de individuele variatie in leersucces van leerlingen verklaren. Deze laatste twee onderzoeken worden mede begeleid door prof. Guillén Fernandez van het Donders Institute.

ICT-supported reading intervention
Tenslotte is Verhoeven samen met dr. Eliane Segers projectleider van het onderzoeksproject ICT-supported reading intervention. Hier wordt gezocht naar de meest optimale effecten van een computer-ondersteund leesinterventieprogramma voor kinderen met leesproblemen in het primair onderwijs.