Rijksoverheid


14 december 2010

kamervragen persoonsgebonden budget (pgb)

Geachte voorzitter,

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Vaste Kamercommissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het persoonsgebonden budget (2010Z18035).

Hoogachtend,

de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. drs. M.L.L.E. Veldhuijzen van Zanten,Hyllner

Antwoorden op kamervragen van op de vragen van de Vaste Kamercommissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het persoonsgebonden budget (2010Z18035).


1. Hoeveel personen hebben jaarlijks gebruik gemaakt van de AWBZ - van 2000 tot heden? Wat zijn jaarlijks de kosten van de AWBZ geweest? Kunt u dit specificeren voor de zzp's?

1 en 2.
Binnen de AWBZ kan onderscheid worden gemaakt in zorg in natura en zorg die door middel van een persoongebonden budget wordt verkregen. Bij de zorg in natura kan daarbij het onderscheid worden gemaakt in extramurale en intramurale zorg. De intramurale zorg wordt vanaf 2009 ingekocht in de vorm van zorgzwaartepakketten. Voor dat jaar werden bedden in instellingen zoals verpleeg, en verzorgingshuizen en gehandicaptenzorg geregistreerd. Informatie over zorgzwaartepakketten is daarom voor 2009 niet beschikbaar. Vanaf 2009 kunnen de zorgzwaartepakketten ook worden weergegeven voor de verschillende sectoren (V&V, GHZ en GGZ). Uit onderzoek van Research voor Beleid weten we dat er ongeveer 13.000 mensen zijn met een verblijfsindicatie en een pgb. Van deze cliëntengroep is van ruim 9.000 cliënten het ZZP bekend. De meeste cliënten hebben een ZZP VG (37%), V&V 34% of GGZ (17%). Meest voorkomende ZZP's zijn ZZP VG3 (970), V&V5 (775) en GGZ 3C (625).
In de periode 2000,2009 is de informatievoorziening van de AWBZ doorlopend verbeterd waardoor ook steeds meer informatie beschikbaar komt over individuele cliënten. In onderstaand overzicht is inzicht gegeven in de ontwikkeling van het zorggebruik in 2000 en de periode 2007,2010.
Tabel 1: Zorggebruik AWBZ 2000,2010 (aantal cliënten begin januari) jaar Cliënten
intramuraal
Clienten
Extramuraal*
Aantal pgb,
houders
2000 242.000 200.000 13.200
2007 259.000 238.000 95.000
2008 259.000 252.000 90.000
2009 260.000 250.000 109.000
2010 259.000 230.000 118.000

*Exclusief huishoudelijke verzorging die in 2007 is overgegaan naar de gemeenten.
Voor dezelfde periode wordt een overzicht gegeven van de uitgaven van de AWBZ. Tabel 2: Uitgaven AWBZ 2000,2010 (x 1 mld)
jaar Uitgaven
intramuraal
Uitgaven
Extramuraal*
Uitgaven pgb,
houders **
Uitgaven
overig
Totaal
AWBZ
2000 6,8 2,7 0,130 1,4 11,0
2007 12,6 5,7 1,330 2,9 22,5
2008 12,4 4,4 1,660 2,7 21,1
2009 13,3 4,7 1,950 2,9 22,9
2010 14,0 4,4 2,200 3,0 23,6

*Exclusief huishoudelijke verzorging die in 2007 is overgegaan naar gemeenten.
** Deze bedragen wijken af van het pgb,subsidieplafond (o.a. het antwoord op vraag 32). Het pgb,subsidieplafond is hoger, omdat er rekening wordt gehouden met gemiddeld 10% onderbesteding.
In 2000 waren de kosten van de AWBZ (exclusief de reeds overgehevelde AWBZ, onderdelen huishoudelijke verzorging en kortdurende geestelijke gezondheidszorg) circa ¤ 11 miljard. Hiervan was in 2000 ¤ 130 miljoen bestemd voor persoonsgebonden budgetten. In 2010 gaat het om circa ¤ 23,6 miljard. De kosten van zorg,in,natura (inclusief de loonontwikkeling) zijn in de afgelopen 10 jaar ruim twee keer zo hoog geworden. De kosten van het pgb zijn bijna 20 keer zo hoog als in 2000. Het pgb als percentage van de AWBZ is gegroeid van ruim 1% in 2000 naar circa 10% in 2010.

2. Binnen de AWBZ: hoeveel mensen gebruikten jaarlijks zorg in natura (ZIN) en hoeveel mensen het persoonsgebonden budget - voor de jaren 2000 tot heden? Wat zijn jaarlijks de kosten geweest voor ZIN en voor pgb? Kunt u dit specificeren voor de zzp's?

2.
Zie het antwoord bij vraag 1.

3. Hoe zijn de kosten van het pgb verdeeld over de verschillende zorgzwaartes over de meest recente 5 jaren?
3.
Het overgrote deel van de pgb,houders heeft een AWBZ,indicatie voor extramurale zorg. Bij deze groep wordt niet, zoals bij de indicaties met verblijf, met een cliëntprofiel gewerkt. Om deze reden is geen goede uitspraak mogelijk over de verdeling naar zorgzwaarte.
De hoogte van het pgb verschilt sterk tussen budgethouders. Het aantal budgethouders met een indicatie voor verblijf dat kiest voor het pgb als gewenste leveringsvorm is flink toegenomen. In 2005 schatte het College voor Zorgverzekeringen dit aantal nog op circa 2.000 personen. Momenteel moeten we uitgaan van circa 13.000 personen. Voor inzicht in de meest voorkomende zorgzwaartepakketten zie het antwoord op vraag 2.

4. Waarom gaat de staatssecretaris nieuwe onderzoeken doen? 4.
In de pgb,brief van 30 november jl. heb ik ten behoeve van zorgvuldige implementatie van de voorstellen twee onderzoeken aangekondigd die samenhangen met de nieuwe pgb,tarieven voor cliënten met een verblijfsindicatie en het gekozen meerjarig overgangstraject voor cliënten met een budgetgarantie. Het eerste onderzoek richt zich op de budgethouders die als gevolg van de afbouw van het huidige budget er substantieel op achteruitgaan. Hierbij dient zorgvuldigheid betracht te worden. Op basis van onderzoek uitgevoerd door Research van Beleid gaat het om circa 400 personen. Bij dit onderzoek wil ik weten wie deze cliënten zijn, wat de reden is dat zij een zeer hoog budget ontvangen en of zij een beroep kunnen doen op de regeling bijzondere zorgzwaarte. Op basis van deze regeling kunnen personen met een extra zorgvraag een hoger pgb krijgen. Hiervoor moet de cliënt samen met het zorgkantoor een aanvraag indienen bij het College voor Zorgverzekeringen. De maatregel om de pgb,tarieven voor personen met een verblijfsindicatie aan te passen heeft ook gevolgen voor de kleinschalige wooninitiatieven die met een pgb zijn gefinancierd. Tijdens het VWS,begrotingsdebat is mij gevraagd om een garantie af te geven voor het behoud van alle bestaande wooninitiatieven. Deze garantie kan ik niet geven, omdat ik niet weet welke budgettaire consequenties dit heeft. Daarom wil ik eerst een onderzoek doen waarbij alle kleinschalige pgb, gefinancierde wooninitiatieven worden meegenomen. Bij dit onderzoek wordt een "foto gemaakt" en ingezoomd op aspecten als hun omvang en cliënten die er hier wonen. Ook ga ik samen met het veld vaststellen wat het minimumaantal bewoners is voor een verantwoorde exploitatie. Op basis van deze uitkomst en het onderzoek bekijk ik of er zonodig compenserende maatregelen moeten worden getroffen.

5.Hoe verhouden de tarieven van ZIN instellingen die aan pgb,houders zorg leveren zich ten opzichte van de tarieven voor ZIN mogen rekenen? 5.
De zorgaanbieders mogen in het geval van zorg,in,natura uitsluitend tarieven hanteren die zij in de zorginkoop met het zorgkantoor hebben afgesproken. In het geval van zorginkoop door een cliënt met een persoonsgebonden budget betreft het individuele afspraken tussen de budgethouder en de zorgaanbieder. De budgethouder krijgt een totaalbudget en kan daarmee verzekerde AWBZ,zorg inkopen in vrijheid, zowel inzake het volume als de prijs. Het is mij niet bekend welke tarieven zorgaanbieders in rekening brengen aan pgb,houders. Tevens is mij niet bekend hoeveel zorg (in uren) budgethouders afnemen bij zorgaanbieders of andere zorgverleners dan wel ondersteuners.

6. Kan een doorberekening worden verschaft van een casus 'zwaar gehandicapte jongere' met WAJONG uitkering in een zelfstandig wooninitiatief gerund door ouders? Wat betekent het concreet voor een jongere als deze trapsgewijze afbouw van de pgb over drie jaren doorgang vindt?
6.
Voor het beantwoorden van deze vraag is uitgegaan van het hoogste zorgzwaartepakket uit de verstandelijke gehandicaptensector. Een cliënt die geïndiceerd is voor de functie verblijf in de zwaarste zzp uit de gehandicaptenzorg ontvangt in 2011 een "bruto" pgb (zonder aftrek van de eigen bijdrage) voor de zorgkosten van circa ¤ 60.900. Als gevolg van het afbouwtraject zal deze vergoeding in 2012 nog maximaal 90% bedragen. Dit betekent dat hij/zij nog een pgb van ¤ 54.800 ontvangt. In 2013 bedraagt de vergoeding nog ¤50.200. Dit is ook het nieuwe tarief voor dit specifieke zorgzwaartepakket bij zorg,in,natura. De maatregelen in de pgb,brief van 30 november jl. hebben geen effect op de te ontvangen Wajong,uitkering.

7. Trapsgewijze afbouw pgb,budget over drie jaren. Wat betekent dit 'onder de streep' (het bedrag wat overblijft om rond te kunnen komen) inclusief zorgtoeslag, huurtoeslag en mogelijke andere regelingen voor de financiële situatie: concreet over 1) een jaar, 2) over twee jaar en 3) over drie jaren?
7.
Een pgb wordt uitgekeerd als vergoeding voor alleen de AWBZ,geïndiceerde functies persoonlijke verzorging, verpleging en begeleiding. Met de maatregel nieuwe zzp,pgb tarieven worden de kosten tussen iemand die een vergoeding krijgt voor dezelfde kosten op basis van de zorg in natura tarieven gelijk getrokken. De werkgroep pgb,zzp heeft geconcludeerd dat de omrekening van de pgb,tarieven naar extramurale zorgfuncties betekende dat zij een ruimer zorgbudget tot hun beschikking hadden. Met andere woorden: de pgb,budgetten waren in vergelijking met de zorg,in,natura tarieven hoger. Met deze maatregel zorg ik er voor dat de pgb,houder even veel te besteden heeft als iemand die een zorg,in,natura vergoeding ontvangt. Ook vanuit het oogpunt van mensen die aangewezen zijn op een zorg,in,natura vergoeding vind ik het niet te rechtvaardigen dat alleen vanwege het feit dat hoe de zorg wordt gefinancierd er bij een gelijke zorgvraag verschillende vergoedingen worden uitgekeerd. Zoals uit vraag 7 blijkt wordt het zorgbudget voor iemand die nu een pgb,budget ontvangt in 3 jaar afgebouwd naar het niveau van iemand die een zorg,in,natura vergoeding ontvangt. Dit betekent per saldo dat er in drie jaar ¤ 10.000 minder aan zorg is te besteden.
Naast het geld voor de zorg hebben AWBZ,cliënten natuurlijk een inkomen, eventueel aangevuld met zorg, en huurtoeslag en andere specifieke uitkeringen. Uit dit inkomen worden onder andere de woonlasten, de verzekeringen, de eigen bijdrage en het eten betaalt. Door de pgb,maatregel worden de kosten voor deze uitgaven niet verhoogd. Iemand met een pgb,vergoeding of een zorg,in,natura vergoeding mag altijd meer zorg inkopen dan de wettelijke vergoedingen vanuit de AWBZ. Met andere woorden als iemand zijn bestedingsruimte wil gebruiken om extra zorg in te kopen staat hij daarin natuurlijk vrij.
8. Welke andere regelingen zijn er naast het pgb nog meer die deze jongere ondersteunen in het zelfstandig kunnen blijven wonen en participeren in de maatschappij?

8.
De AWBZ vergoedt de kosten die worden gemaakt voor de functies persoonlijke verzorging, verpleging en begeleiding. Door het verlenen van deze zorg wordt het mogelijk gemaakt om (langer) zelfstandig te blijven wonen. Ook in de nieuwe situatie zal er vanuit de AWBZ een vergoeding worden uitgekeerd die het mogelijk maakt om langer zelfstandig te blijven functioneren en deze groepen te blijven ondersteunen. Naast de AWBZ zijn daarnaast ook specifieke financiële regelingen ter ondersteuning van mensen die aangewezen zijn op langdurige zorg, zoals bijvoorbeeld de compensatie van het eigen risico en de Wet tegemoetkoming Chronisch Zieken.

9. Is het na de afbouw van het PGB nog mogelijk voor ouders om een wooninitiatief te starten?

9.
Ja, dit blijft mogelijk. Met de maatregel zorg ik er voor dat de pgb,houder even veel te besteden heeft als iemand die een zorg in natura vergoeding ontvangt. Hierbij is het nog steeds mogelijk om gezamenlijk een pgb,gefinancierd initiatief te starten. Ik besef mij dat de huidige initiatieven opgebouwd zijn op basis van de tarieven in het verleden. Juist om ten aanzien van deze initiatieven zorgvuldigheid te betrachten, ga ik nader onderzoek doen naar de bestaande initiatieven.
10. Is het in de toekomst nog mogelijk om zzp bij Langdurig verblijf via pgb te financieren?

10.
Ja, dit blijft mogelijk. Ook in de toekomst kan een cliënt met een AWBZ,indicatie voor verblijf en een bijpassend zorgzwaartepakket deze zorg omzetten in een persoonsgebonden budget. Met deze maatregel zorg ik er wel voor dat de pgb, houder even veel te besteden heeft als iemand die een zorg in natura vergoeding ontvangt. Ik heb in mijn brief wel een aantal vormen van zorg benoemd die binnen een (aangewezen) zorg,in,natura instelling dienen te worden geleverd. Het betreft zorgzwaartepakketten, waarin het element behandeling aanwezig is en een prikkelloze, beschermde en besloten setting noodzakelijk is (de zogenaamde B, zzp´s in de GGZ, de zzp´s inzake de sglvg en lvg 4 en 5).
11. Hoe kan het dat ouderinitiatieven buiten proportioneel getroffen worden door het afschaffen van tijdelijk verblijf?

11.
Er dient onderscheid te worden gemaakt tussen de 'toeslag op het pgb van ¤ 10.600 voor verblijfskosten' en de aanspraak op kortdurend verblijf. Kortdurend verblijf was tot 1 januari 2011 geen aparte zorgvorm in het Besluit zorgaanspraken. Vanaf 1 januari 2011 is kortdurend verblijf voor het eerst apart als aanspraak in het Besluit zorgaanspraken opgenomen. Met deze verankering geef ik duidelijk aan dat ik veel waarde hecht aan deze vorm van zorg. Een aanspraak op kortdurend verblijf kan zowel in natura als in de vorm van een pgb worden afgenomen. Kortdurend verblijf blijft dus bestaan voor pgb,houders. Zie ook het antwoord op vraag 70.
In de pgb,brief van 30 november jl. trek ik de vergoedingen voor zorg,in,natura en het pgb weer gelijk. Een belangrijk onderdeel daarbij is de toeslag op het pgb van ¤ 10.600 voor zogenaamde verblijfskosten. Deze toeslag bestaat niet voor cliënten met een verblijfsindicatie die die zorg via zorg,in,natura (extramuraal of intramuraal) ontvangen. Ik heb van de pgb,gefinancierde initiatieven signalen ontvangen dat met deze maatregelen hun continuïteit onder druk zou staan. Ten behoeve van de zorgvuldigheid heb ik besloten hier nader onderzoek naar te gaan