"Bel mij maar na Prinsjesdag"

14/12/2010 15:00

Stichting Waarborgfonds Kinderopvang

Hoe reageren kinderopvangorganisaties op wijzigingen in overheidsbeleid? Waarom reageert de ene kinderopvangondernemer proactief en snel en de andere terughoudend en traag? De reactiesnelheid, en dus het succes van de nieuwe regel, blijkt afhankelijk van de mening van de ouders, van de mate waarin het werk op de groep verandert en van het belang dat de ondernemer hieraan hecht voor zijn strategische besluitvorming. Ook de pedagogische visie van de ondernemer en zijn mening over de rol van de overheid zijn factoren van belang. Dit alles blijkt uit een scenariostudie van de Universiteit van Tilburg in samenwerking met het Waarborgfonds Kinderopvang. De resultaten zijn vandaag op het jaarcongres van het Waarborgfonds gepresenteerd.

Volgens het Waarborgfonds en de Universiteit van Tilburg zijn de onderzoeksresultaten van belang voor ondernemers, maar vooral ook voor de overheid. Die zou in haar beleid rekening moeten houden met de verschillende contexten waarin organisaties zich bevinden. Ondernemers zitten vaak in een spagaat door verschillende eisen vanuit hun externe omgeving (markt, overheid). Een duidelijke balans tussen mark- en overheidsregulering, en een eenduidig en stabiel beleid rondom (jonge) kinderen zou de kans op succes van nieuw beleid sterk vergroten. De onderzoekers bevelen verder een kenniscentrum en een omgevingsscan aan, om ondernemers te ondersteunen bij een gefaseerde, planmatige implementatie van nieuwe of gewijzigde regels.

Het onderzoek "Bel mij maar na Prinsjesdag" is vanaf vandaag te downloaden op www.waarborgfondskinderopvang.nl Het Waarborgfonds en de Universiteit van Tilburg zullen ook in 2011 samenwerken in onderzoek naar de organisatorische kant van de kinderopvang.