Sanoma Uitgevers

krijgen een gezicht

3,5 miljoen Nederlandse trendsvormers krijgen een gezicht
---

14.12.10

Trendsvormers heten ze mensen die andere mensen inspireren en beïnvloeden. Deze commercieel belangrijke doelgroep krijgt nu een duidelijker gezicht. In de NOM Print en Doelgroep Monitor (NPDM) kunnen trendsvormers nu apart geselecteerd worden.

Sanoma Uitgevers deed in 2008 onderzoek naar de invloed van trendsvormers. En die bleek groot. Trendsvormers weten op een bepaald gebied mode, culinair, financiële producten, elektronica, cosmetica, wonen, autos, gezondheid veel meer dan andere mensen en hebben een sterke overtuigingskracht. Hun omgeving informeert vaak bij hen en hecht ook veel waarde aan hun adviezen. Met het aanspreken van trendsvormers bereiken adverteerders dus veel meer mensen dan alleen die groep zelf.

Directer bereiken
In Nederland zijn zon 3,5 miljoen trendsvormers, evenveel mannen als vrouwen, leeftijd 13-65 jaar. En dankzij de NOM Print en Doelgroep Monitor (NPDM) weten we nu niet alleen welke media ze gebruiken, maar ook welke producten ze gebruiken, wat ze doen, wat hun interesses zijn, etc. Niet eerder was dit op zon grote schaal mogelijk. Zo krijgt deze belangrijke groep een helderder gezicht en kan ze gemakkelijker en directer bereikt worden.

Zo selecteren
Je kunt de trendsvormers bij de NPDM selecteren aan de hand van deze drie stellingen:
Ik kan veel informatie aan anderen geven over de laatste trends op het gebied van...
Ik geef vaak advies aan anderen over
Mensen vragen mij vaak om mijn mening als het gaat om

Geïnteresseerd in reclame
Trendsvormers zijn meer dan gemiddelde mediagebruikers. Vooral internet en tijdschriften worden goed geconsumeerd. En ook in reclame zijn ze bovengemiddeld geïnteresseerd. Die vinden ze doorgaans nuttig en minder vaak irritant dan gemiddeld Nederland. Ze gebruiken reclame ook vaak als informatieve hulp bij een aankoopbeslissing.