Sanoma Uitgevers
krijgen een gezicht
3,5 miljoen Nederlandse trendsvormers krijgen een gezicht
---
14.12.10
Trendsvormers heten ze mensen die andere mensen inspireren en
beïnvloeden. Deze commercieel belangrijke doelgroep krijgt nu een
duidelijker gezicht. In de NOM Print en Doelgroep Monitor (NPDM) kunnen
trendsvormers nu apart geselecteerd worden.
Sanoma Uitgevers deed in 2008 onderzoek naar de invloed van
trendsvormers. En die bleek groot. Trendsvormers weten op een bepaald
gebied mode, culinair, financiële producten, elektronica, cosmetica,
wonen, autos, gezondheid veel meer dan andere mensen en hebben een
sterke overtuigingskracht. Hun omgeving informeert vaak bij hen en
hecht ook veel waarde aan hun adviezen. Met het aanspreken van
trendsvormers bereiken adverteerders dus veel meer mensen dan alleen
die groep zelf.
Directer bereiken
In Nederland zijn zon 3,5 miljoen trendsvormers, evenveel mannen als
vrouwen, leeftijd 13-65 jaar. En dankzij de NOM Print en Doelgroep
Monitor (NPDM) weten we nu niet alleen welke media ze gebruiken, maar
ook welke producten ze gebruiken, wat ze doen, wat hun interesses zijn,
etc. Niet eerder was dit op zon grote schaal mogelijk. Zo krijgt deze
belangrijke groep een helderder gezicht en kan ze gemakkelijker en
directer bereikt worden.
Zo selecteren
Je kunt de trendsvormers bij de NPDM selecteren aan de hand van deze
drie stellingen:
Ik kan veel informatie aan anderen geven over de laatste trends op het
gebied van...
Ik geef vaak advies aan anderen over
Mensen vragen mij vaak om mijn mening als het gaat om
Geïnteresseerd in reclame
Trendsvormers zijn meer dan gemiddelde mediagebruikers. Vooral internet
en tijdschriften worden goed geconsumeerd. En ook in reclame zijn ze
bovengemiddeld geïnteresseerd. Die vinden ze doorgaans nuttig en minder
vaak irritant dan gemiddeld Nederland. Ze gebruiken reclame ook vaak
als informatieve hulp bij een aankoopbeslissing.