Hogeschool Windesheim

Persbericht Windesheim Flevoland, 14 december 2010

Bijna 900.000 euro stelt het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap beschikbaar voor onderzoek naar gedragsproblemen van kinderen op basisscholen. Het lectoraat Maatwerk Primair van de lerarenopleiding basisonderwijs van Windesheim Flevoland (Pabo Almere) is een van de coördinerende onderzoekspartijen. Het onderzoek gaat plaatsvinden op scholen in heel Flevoland. Studenten en docenten van de lerarenopleiding basisonderwijs van Windesheim Flevoland doen mee.

Het geldbedrag is een erkenning van de kwaliteit van het onderzoek en werd verkregen via een competitie in het kader van het nationale programma Onderwijs Bewijs. Lector Ron Oostdam van Windesheim Flevoland gaat het onderzoek uitvoeren in samenwerking met het Kohnstamm Instituut van de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit, het Seminarium voor Orthopedagogiek in Utrecht en schoolbesturen in de provincie Flevoland.

Doel van het programma âOnderwijs Bewijsâ is dat op scholen meer op basis van bewijsbare onderzoeksresultaten wordt gewerkt. Het is de tweede keer dat het lectoraat een aanvraag binnen deze landelijke prijsvraag krijgt toegekend. In een vorige landelijke ronde werd onderzoek van het lectoraat gehonoreerd naar de effecten van begeleid hardop lezen op de leesvaardigheid van leerlingen met een laag leesniveau.

Het onderzoek
In het onderzoek wordt gekeken naar de gecombineerde werking van twee programmaâs voor preventie van gedragsproblemen: Taakspel en het programma alternatieve denkstrategieën (PAD). Beide programmaâs afzonderlijk zijn zowel binnen als buiten Nederland onderzocht op hun effectiviteit. Taakspel is gericht op klasmanagement. Het geeft leerkrachten praktische handvatten om een gestructureerd en veilig klasklimaat te scheppen, onder andere door het hanteren van duidelijke regels en het belonen van prosociaal gedrag. Taakspel leert kinderen echter niet rechtstreeks sociale vaardigheden aan.

Het programma PAD doet dat wel en richt zich uitdrukkelijk op de sociaal-emotionele vaardigheden van kinderen. Het leert kinderen emoties te herkennen en effectief prosociale en emotionele vaardigheden toe te passen. Dankzij een overlap in uiteindelijke doelen zijn de twee programmaâs goed te combineren. Taakspel creëert een context waarin leerlingen zich veilig voelen, PAD leert kinderen de vaardigheden die nuttig zijn ter preventie van gedragsproblemen.

Aan het onderzoek, dat begin 2011 start en drie schooljaren zal beslaan, zullen maximaal 36 basisscholen uit Flevoland kunnen deelnemen.