Ingezonden persbericht


Persbericht

Meer dan 13.000 Europeanen ontdekken hun persoonlijke merk met LinkedIn's BrandYou Ruim 5.000 Nederlanders namen deel aan de BrandYou-test

Amsterdam ­ 14 december, 2010 - LinkedIn, 's werelds grootste professionele netwerk, heeft de eerste resultaten bekend gemaakt van het BrandYou-initiatief dat half november van start ging. LinkedIn lanceerde BrandYou om mensen te laten nadenken over hun persoonlijke merk. Sinds de start hebben 13.000 Europeanen de online test op www.brandyousurvey.com gedaan om erachter te komen wat hun persoonlijke merk is en hoe ze deze het beste kunnen ontwikkelen. In Nederland hebben meer dan 5.000 mensen de test gedaan, het hoogste aantal van alle deelnemende landen. BrandYou helpt mensen om hun persoonlijke merk te ontdekken, onderhouden en verder uit te bouwen met behulp van tips en ideeën voor merkmanagement die normaal gesproken alleen weggelegd zijn voor multinationals. De korte online survey is een een leuke en laagdrempelige test om te ontdekken wat het hebben van een persoonlijk merk nou precies betekent. De test bestaat uit een aantal vragen over iemands professionele gewoontes en voorkeuren. Aan de hand van de antwoorden kunnen er vier merktypes uitkomen: Global Guru, Alternative Thinker, Multibrand of Rebel with a Cause. Wie de test heeft gedaan, krijgt het advies en de inzichten die bij zijn/haar merktype hoort en met welke grote merken hij vergeleken wordt. De deelnemers kunnen hun resultaat delen met hun netwerk en aan discussies met de BrandYou-experts in de BrandYou-groep deelnemen. Deze groep heeft inmiddels ruim 2.000 leden. Kevin Eyres, Managing Director van LinkedIn Europe zegt hierover: "BrandYou is een leuke introductie op een vraag die steeds meer professionals bezighoudt: wanneer we werken in een genetwerkte wereld, hoe kunnen we optimaal gebruik maken van sociale media en professioneel netwerken om onze carrière de juiste impuls te geven? We hebben Europa's meest vooraanstaande marketingexperts gevraagd mee te werken om te zien of we het idee van merkmanagement ook konden toepassen op personen en het resultaat werd met open armen ontvangen. Er is duidelijk een behoefte aan dit soorten adviezen." Europeanen tonen hun merkkarakteristieken
Met 54% leiden de Fransen de lijst met de meeste Global Guru's. Hun aantal ligt 26% hoger dan het Europees gemiddelde. De Duitsers hebben de meeste Rebels with a Cause met 47% van alle Duitse deelnemers. Bijna een kwart van de Spaanse deelnemers is een Alternative Thinker. In Nederland zijn de meeste deelnemers Global Guru's (40%) gevolgd door Rebels with a Cause (35%).

LinkedIn´s BrandYou survey resultaten (15 t/m 22 november ´10)

Ter ondersteuning van BrandYou, heeft LinkedIn vier merkenexperts gevraagd om deel uit te maken van het BrandYou-panel om over alle aspecten van merkmanagement te adviseren, van onderzoek en analyse tot merkontwikkeling en meetbaarheid. Vanaf de introductie van BrandYou delen de experts via de BrandYou-groep op LinkedIn inzichten die direct toe te passen zijn op iemands persoonlijke merk. Het panel bestaat uit:
* Andrzej Moyseowicz, Media & Innovation Director, Saatchi & Saatchi
· John Woodward, Global Planning Director, Publicis Worldwide
· David Midgely, Professor in de marketing bij INSEAD
· Katie Ledger, Communicatiecoach en auteur van 'And What Do You Do'

"De hoge respons op de BrandYou-test en de kwaliteit van de discussies in de groep tonen aan dat men veel waarde hecht aan en geïnteresseerd is in personal branding in Europa. Ter aanvulling op diverse bestaande zelf-assessment-instrumenten en methodologiën, is het mooie van BrandYou nou juist de mogelijkheid om advies te krijgen van enkele vooraanstaande merkenexperts en hun methodes en expertise direct toe te passen op je eigen persoonlijke merk," concludeert Eyres.

-Einde-

Noot aan de redactie
Ga naar www.brandyousurvey.com voor de test en naar http://linkd.in/BrandYouGroup voor de BrandYou-groep.

Wat betekenen de merktypes
Rebels with a cause worden gekenmerkt door hun toewijding aan een helder gedefinieerd, specifiek terrein van expertise opgebouwd gedurende een hele tijd. Hun communicatiestijl neigt naar een focus op mensen met soortgelijke interesses en omvat zowel traditionele als sociale media. Alternative Thinkers worden gekenmerkt door de mate waarin hun professionele en persoonlijke ervaringen met elkaar verweven zijn om hun globale merk te bepalen. Hier is de scheiding tussen werk en vrije tijd minder uitgesproken; iemands persoonlijke en professionele interesses dragen gelijkwaardig bij aan zijn persoonlijke merk en worden exclusief aan een selectieve en afgebakende groep gecommuniceerd. Waar Global Guru's aantonen expertise te hebben over gedefinieerde onderwerpen op professioneel en persoonlijk gebied, is hun communicatie niet beperkt tot mensen met gelijke interesses. Hun communicatiestijl is breed en veelomvattend. Ze bereiken verschillende soorten publiek door middel van traditionele en sociale media. De test beschrijft Multibrands als mensen met veelomvattende vaardigheden en interesses (het tegenovergestelde van specialisten) die breed communiceren naar een groot publiek over verschillende onderwerpen.

Appendix
Wanneer je jezelf googled krijg je al een aardig idee van wat voor indruk men van je heeft. Een compleet en actief LinkedIn profiel zal zeker bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Daardoor kun je voor een groot deel zelf bepalen hoe mensen jou online zien.

Tips for alle BrandYou-types:

· Voorzie je profiel van een goede professionele foto, zodat men je makkelijk kan herkennen
· Zorg dat je profiel volledig is ingevuld en omschrijf jezelf in je eigen woorden. Hiermee maak je jezelf makkelijker vindbaar bij een zoekopdracht
· Wees er zeker van dat je je verbindt met betrouwbare connecties via het uploaden van e-mailcontacten of via de 'People You May Know' tool.
· Voeg je opleidingen toe aan je profiel inclusief eventuele relevante kwalificaties.
· Voeg je huidige en voorgaande functies en werkgevers toe, zodat men een duidelijk beeld heeft van je werkervaring.


· Vraag om aanbevelingen van mensen waar je in het verleden mee gewerkt hebt zodat je profiel geloofwaardiger wordt.

Tips voor Global Gurus

Profiel:
Je wordt gezien als een expert binnen je vakgebied. Je kent veel mensen en anderen weten wie je bent en wat je doet. Je bent een veelgeziene gast op borrels en bijeenkomsten. Je laat graag wat van je horen, zowel on- als offline, zakelijk als privé. Je hebt je sporen ruim verdiend in jouw sector of discipline en je bent een voorbeeld voor een brede schare volgers. Jij weet als geen ander wat BrandYou inhoudt. Ga zo door en motiveer en inspireer anderen!

Advies:

· Jouw deskundigheid, ervaring en houding maken jou tot een waar wereldmerk. Net als grote merken word je gezien als een expert en leider binnen je vakgebied waardoor je een beïnvloeder bent tot ver buiten de geografische grenzen.
· Je communiceert gemakkelijk met mensen uit verschillende culturen en achtergronden. Maar ook jij ben niet immuun voor ambitie en ontwikkeling.


· Blijf je net als de gevestigde merken aanpassen en ontwikkelen. Investeer bijvoorbeeld in nieuwe vaardigheden, talenten en communicatiekanalen en zorg ervoor dat je relevant blijft voor je publiek.

Tips voor MultibrandS

Profiel:
Je wordt gezien als iemand die verstand heeft van uiteenlopende zaken. Je ligt goed in de markt en hebt een brede schare volgers zowel zakelijk als privé. Je wordt niet direct in verband gebracht met een specifieke sector of expertise, maar bent meer breed georiënteerd. Over de jaren heb je de juiste ervaringen en kwaliteiten opgedaan om waardevol te zijn in vrijwel iedere situatie.

Advies:

· Je wordt erkend voor je brede algemene kennis en je vaardigheden en daarmee spreek je verschillende doelgroepen aan.
· Onafhankelijk van het werk dat je doet of de groep waarmee je werkt; mensen zijn gerustgesteld als het van jou afkomstig is.


· Doe als de grote merken en blijf trouw aan je principes en ideeën en zorg ervoor dat ze als een rode draad door al je activiteiten lopen.

Tips voor Rebel with a cause's

Profiel:
Je bent gedreven en begaafd binnen jouw vakgebied en geeft er de voorkeur aan om je kennis 1-op-1 te delen met een select publiek in plaats van het van de daken te schreeuwen. Hierdoor heb je een groep betrokken volgers opgebouwd die graag van je hoort. Naarmate je werk en je ideeën zich ontwikkelen, kan hun merkentrouw je helpen succesvol te zijn. Zorg er dus voor dat je ze blijft betrekken bij wat je doet.

Advies:

· Uit jouw antwoorden blijkt dat je een aantal langdurige professionele relaties hebt opgebouwd.
· Je deelt visies en idealen met deze relaties waardoor er een groot wederzijds vertrouwen bestaat.


· Wanneer je ideeën en werkzaamheden zich verder ontwikkelen, vergeet deze personen daar dan niet bij te betrekken. Hun merkentrouw kan je helpen je doelen te bereiken.

Tips voor Alternative Thinkers

Profiel:
Jouw BrandYou richt zich niet specifiek op werkgerelateerde zaken, maar is gestoeld op een breder en rijker fundament. Jouw merk wordt beïnvloed door je professionele ervaring, maar je persoonlijke referenties en ervaring buiten je werkomgeving zijn belangrijker. Jouw merk is erg waardevol voor je en je kiest ervoor om het het liefst 1-op-1 te delen met een selecte groep mensen, die je mening op prijs stelt en wiens mening ook voor jou belangrijk is.

Advies

· Je bent een out-of-the-box-denker en mensen willen weten waar jouw interesse naar uitgaat. Deel interessante artikelen met anderen door middel van je sociale media statusupdates.
· Blijf op de hoogte van de laatste updates vanuit je netwerk door bijvoorbeeld e-mail-alerts of RSS-feeds te gebruiken. Daardoor kun je deelnemen aan interessante discussies en nieuwe inzichten opdoen.


· Nieuwe ideeën komen zelden uit het niets, maar komen vaak voort uit bestaande ideeën. Zorg ervoor dat je een divers netwerk hebt waarmee je nieuwe relaties kan opdoen en wellicht ontdek jij wel het nieuwe 'gat in de markt'.

Over LinkedIn
LinkedIn is een internetplatform dat gericht is op het verbinden van professionals over de hele wereld. Het is een zelfstandig bedrijf met een gediversifieerd bedrijfsmodel, waarbij de opbrengsten komen van inschrijvingen van gebruikers, de verkoop van advertenties en licenties voor software. De website van LinkedIn is in 2003 gelanceerd en is de grootste professionele netwerksite ter wereld, met meer dan 85 miljoen leden, in meer dan 200 landen en waarin leidinggevenden van elk Fortune 500-bedrijf vertegenwoordigd zijn. Het LinkedIn hoofdkantoor is gevestigd in Mountain View Californië.

Voor meer informatie of beeldmateriaal neem contact op met:

Edelman
Kathrin Schallenberg
E: kathrin.schallenberg@Edelman.com
T: 020-3010980