Dienst Regulering verlaagt tarieven Brussels Airport

14/12/2010 15:06

Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer

De Dienst Regulering heeft de luchthaventaksen van Brussels Airport voor de periode 01/04/2011 tot 31/03/2016 onderzocht en in gewijzigde vorm goedgekeurd. Deze taksen zullen lager uitvallen dan de tarieven meegedeeld door The Brussels Airport Company, uitbater van Brussels Airport.

De Dienst Regulering van het Spoorwegvervoer en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal is een onafhankelijke overheidsinstantie die o.a. toezicht houdt op de uitbatingslicentie van Brussels Airport en in het bijzonder op de luchthaventaksen die de uitbater van Brussels Airport mag vragen voor zijn dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen.

Het niveau van de tarieven voor luchthaventaksen wordt vastgelegd voor een periode van telkens 5 jaar. Na overleg met de luchtvaartmaatschappijen deelt de uitbater van Brussels Airport haar tarieven mee aan de Dienst Regulering, die op zijn beurt de tarieven zal toetsen aan drie grote criteria: de tarieven dienen gebaseerd te zijn op de kosten, bevatten een redelijke winstmarge en zijn afgestemd op het gemiddelde tarief van een aantal referentieluchthavens.

Uit onderzoek van de Dienst Regulering is gebleken dat het niveau van een aantal kosten aangerekend door de uitbater van Brussels Airport te hoog is. Na correctie van deze kosten blijkt dat de tarieven voor de luchthaventaksen voor de periode 2011 - 2016 slechts mogen evolueren met een factor CPI -0,55% in plaats van CPI +0,9% (CPI = Index van de consumptieprijzen) zoals voorgesteld door The Brussels Airport Company.

Daarnaast verlaagt de Dienst Regulering het eenheidstarief voor landen en opstijgen van vliegtuigen met ¤ 0,07 als terugbetaling voor niet-uitgevoerde investeringen in de vorige gereguleerde periode 2006 - 2011.

Tenslotte merkt de Dienst Regulering op dat er een kruissubsidiëring bestaat tussen de tarieven voor passagiers en de tarieven gerelateerd aan vliegtuigbewegingen (landen, opstijgen en parkeren van vliegtuigen). Deze kruissubsidiëring in het nadeel van de passagiers dient in de toekomst afgebouwd te worden.

De tekst van de beslissing van de Dienst is beschikbaar op de website www.regul.be

The Brussels Airport Company heeft de mogelijkheid tegen deze beslissing beroep aan te tekenen bij het Hof van Beroep te Brussel.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel