Gemeente Nijmegen

persbericht

Datum Nummer persbericht 14 december 2010 101214R HOV

Eind 2011 besluit over definitief HOV-tracé

Eind 2011 neemt de gemeente Nijmegen een besluit over het tracé van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) op het traject Heyendaal - binnenstad - Nijmegen-Noord - Bemmel, de aftakking Lent - Elst, en de financiering daarvan. Bij een positief besluit kan in 2014 gestart worden met de aanleg van het HOV-tracé. Een projectorganisatie van de gemeente werkt de plannen uit, en zal de komende maanden op een interactieve wijze ook belanghebbenden hierbij betrekken.

Dat valt te lezen in het vandaag door burgemeester en wethouders vastgestelde projectplan HOV. HOV is een belangrijke ambitie uit het coalitie-akkoord. HOV staat voor een stadsdekkend netwerk van hoogwaardig, snel, comfortabel en betrouwbaar openbaar vervoer dat aansluit op transferia aan de rand van de stad, en dat mede dankzij de vrijliggende infrastructuur een aantrekkelijk alternatief is voor de auto. Het traject dat in eerste instantie gerealiseerd wordt is dat tussen Heyendaal, binnenstad en Nijmegen-Noord. Deze HOV-lijn draagt bij aan de bereikbaarheid van de stad, bindt Nijmegen-Noord aan de bestaande stad, en sluit goed aan op Stadsregiorail, het stoptreinennet binnen de Stadsregio Arnhem Nijmegen. De lijn Heyendaal -Nijmegen-Noord (Ovatonde) maakt onderdeel uit van het HOV-netwerk en wordt om die reden in de toekomst ook doorgetrokken naar Bemmel en Elst. Voor dit tracédeel slaan Stadsregio, Nijmegen, gemeente Lingewaard en Overbetuwe de handen ineen. Ook wordt in overle g met de Nederlandse en Duitse partners gekeken naar de mogelijkheid om het tracé vanuit Heyendaal door te trekken naar Kleve.

In de planning van het HOV wordt uitgegaan van een gefaseerde aanleg van het tracé in de periode 2015-2030. In de komende jaren richt het HOV-project in Nijmegen zich in eerste instantie op de realisering van vrijliggende infrastructuur voor hoogwaardige en schone bussen die in de toekomst ook geschikt te maken is voor trams. Voor de langere termijn is het namelijk de ambitie om op het hele tracé trams te laten rijden. De aanleg- en exploitatiekosten van dit vervoermiddel zijn hoger dan van hoogwaardige bussen en busbanen. Maar ook het potentiële reizigersbereik en de inkomsten liggen hoger. Het tracé Nijmegen CS - Heyendaal door de Spoorkuil kan mogelijk al meteen vertramd worden. Het reizigersaanbod op dit traject is op dit moment al voldoende om een tramverbinding te kunnen exploiteren. De verwachting is dat voor het tracé als geheel pas na 2020 een situatie ontstaat waarbij het aantal reizigers voldoende is om een tram rendabel te kunnen exploiteren.

Het Nijmeegse HOV-netwerk maakt deel uit van de plannen voor een regionaal HOV-netwerk binnen de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Binnen dat netwerk is de as Arnhem -Huissen - Bemmel - Lent - Nijmegen de centrale verbinding.

Bij het uitwerken van het HOV-tracé wordt op dit moment uitgegaan van een globale kostenraming (bandbreedte -/+ 40%) van ca. 300 miljoen euro voor de aanleg van HOV-infrastructuur voor een tram. De regionale bijdrage bedraagt in dat geval 112,5 miljoen euro. De bedoeling is dat dit bedrag wordt verdeeld tussen de gemeenten, Stadsregio, provincie en private partijen. Voor de meerkosten boven 112,5 miljoen wordt ingezet op financiering van het Rijk via het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT).

Een projectorganisatie van de gemeente werkt de plannen uit, en zal de komende maanden op een interactieve wijze ook belanghebbenden hierbij gaan betrekken. Te denken valt aan bewoners, binnenstadondernemers, de Nijmeegse marktkooplieden, hulpdiensten, de Radboud Universiteit Nijmegen, het UMC St. Radboud, de HAN, ROC en andere grote werkgevers, projectontwikkelaars, milieugroeperingen en reizigersorganisatie ROVER. De inzet is dat dit leidt tot een breed gedragen voorstel voor een tracé, een keuze voor de modaliteit (bus of op een deel van het tracé ook tram) en de bijbehorende financiering. Dit voorstel moet eind 2011 worden voorgelegd aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad. Als dat leidt tot een positief besluit, kan in 2012 gestart worden met het uitwerken van de plannen, en in 2014 met de gefaseerde aanleg (2015-2030) van het HOV-tracé. Het eerste tracédeel dat aangelegd zal worden is dat tussen Heyendaal en Centraal Station.